حكم ركعتي سنة المغرب القبلية. مستل من رسالة ماجستير بعنوان : أثر العادة الفعلية في تخصيص العام في باب "العبادات" دراسة أصولية فقهية مقارنة | ||||
مجلة کلية دار العلوم – جامعة الفيوم | ||||
Volume 65, Issue 2, January 2024, Page 221-240 PDF (1.46 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mkdaf.2023.248670.1131 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
عبد الله عبد الهادي سيد عبد العزيز | ||||
كلية دار العلوم - جامعة الفيوم | ||||
Abstract | ||||
اشتمل البحث علي مقدمة، وتمهيد، وأربعة مطالب وخاتمة: أما المقدمة: فاشتملت علي بيان أهمية البحث وخطته. المطلب الأول: الرأي الأول وأدلته: المطلب الثاني: الرأي الثاني وأدلته: المطلب الثالث: الرأي الثالث وأدلته: المطلب الرابع: المناقشة والترجيح: حيث قررتُ في البحث أن المسألة خلافية والخلاف فيها سائغ وعليه ومن ثمة لا ينبغي التعصب والإنكار علي أحد وينبغي أيضاً مراعاة عوائد الناس وقد ترك الإمام أحمد رحمه الله هاتين الركعتين مراعاة للعادة والعرف. ثم خاتمة : واشتملت علي النتائج والتوصيات وملخص للبحث باللغتين العربية والإنجليزية. Summary of the research in English The research included an introduction, a preface, four topics and a conclusion: As for the introduction: it included a statement of the importance of the research and its plan. The first request: I mentioned the first opinion and its evidence: The second request: I mentioned the second opinion and its evidence: The third requirement: I mentioned the third opinion and its evidence: The fourth requirement: Discussion and weighting: I decided in the research that the issue is controversial and disagreement about it is permissible. Accordingly, fanaticism and denunciation of no one should not be done, and people’s customs should also be taken into account. Imam Ahmad, may God have mercy on him, left these two rak’ahs out of consideration for custom and custom. Then a conclusion: It included the most important results and recommendations, a summary of the research in Arabic and English, and the most important sources and references. | ||||
Keywords | ||||
حكم ركعتي; سنة المغرب; القبلية | ||||
Statistics Article View: 104 PDF Download: 50 |
||||