تحليل النظم التعليمية تحليل نظام برنامج التربية الخاصة بمدارس التعليم العام بالمملكة العربية Analysis of the educational system Analysis of the special education program system in general education schools in the Kingdom of Saudi Arabia | ||||
مجلة البحوث التربویة والنوعیة | ||||
Article 5, Volume 25, Issue 25.2, May 2024, Page 87-117 PDF (906.51 K) | ||||
Document Type: بحوث | ||||
DOI: 10.21608/jeor.2024.353878 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
علي ماجد علي الشطي الغامدي | ||||
كلية التربية ، جامعة الملك سعود | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الي تحليل نظام برنامج التربية الخاصة بمدارس التعليم العام بالمملكة العربية السعودية ، وذلك باستخدام نموذج التحليل (ديفس) ، الذي يقوم علي المدخلات : الأهداف التعليمية ، تحديد الإمكانات البشرية والمادية . والعمليات : الاستراتيجيات التعليمية ، تحليل المهمات التعليمية ، التنفيذ . والمخرجات : تقييم النتائج التعليمية ، تحديد العقبات ،تطوير النظام . وأخيراً التغذية الراجعه . وقد اعتمد الباحث علي الأبحاث العلمية المتعلقة بالبرنامج ، ولوائح وزارة التربية والتعليم ، ومنشورات وبنود الرؤية المتعلقة بذوي الإعاقة . Summary The research aims to analyze the special education program system in general education schools in the Kingdom of Saudi Arabia, using the analysis model (Davis), which is based on the inputs: educational learning, and determining human and material controls. Scientific trials: educational analyses, analyzes of educational issues, implementation. Outputs: evaluation of educational outcomes, measures, and system development. Includes feedback. I researched scientific research related to the program, Ministry of Education laws, and publications and items related to the investigation of famous people. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية : برنامج التربية الخاصة ، تحلي Keywords: special education program; analysis | ||||
Statistics Article View: 18 PDF Download: 9 |
||||