برنامج سلوكي تخاطبي لتحسين التواصل الانفعالي لدى المتلعثمين من تلاميذ المرحلة الابتدائية | ||||
مجلة بحوث التربية النوعية | ||||
Volume 2024, Issue 81, April 2024 | ||||
Document Type: مقالات علمیة محکمة | ||||
DOI: 10.21608/mbse.2024.255547.1412 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
رانيا العالم | ||||
كليه التربيه النوعيه | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى إعداد برنامج سلوكي تخاطبي لتحسين التواصل الانفعالي لدى تلاميذ المدرسة الابتدائية المتلعثمين وأجريت على (18) تلميذًا متلعثمًا من إدارة شرق المحلة محافظة الغربية، واستخدمت مقياس الذكاء إعداد أحمد زكي صالح، ومقياس اللجلجة إعداد سهير أمين، ومقياس التواصل الانفعالي من إعداد الباحثة. وانتهت إلى فعالية البرنامج السلوكي التخاطبي لتحسين التواصل الانفعالي لدى المتلعثمين من تلاميذ المرحلة الابتدائية. الكلمات المفتاحية: البرنامج السلوكي التخاطبي، التواصل الانفعالي، التلعثم، تلاميذ المدرسة الابتدائية. Abstract The study aimed to develop a behavioral-speaking program to enhance emotional communication skills among stuttering elementary school students. The research was conducted on (18) stuttering students from the East Mahalla Directorate, Gharbia Governorate. The study utilized the intelligence scale prepared by Ahmed Zaki Saleh, the stuttering scale prepared by Soheir Amin, and the emotional communication scales, prepared by the researcher. The study concluded the effectiveness of the behavioral-speaking program in improving emotional communication, among stuttering elementary school students. Keywords: Behavioral-Speaking program, emotional communication, stuttering, elementary school students | ||||
Keywords | ||||
التواصل; الانفعالي; المتلعثمين | ||||
Statistics Article View: 41 |
||||