نَفْي العددية عن اتصاف الله تعالى بالوحدانية مع تحقيق ثلاث رسائل في شرح قول الإمام أبي حنيفة (ت: 150هـ): «والله تعالى واحد لا من طريق العدد»، لمحمد بن حمزة الكوزول حصاري (ت: 1122هـ)، ولحمزة أفندي الدارندوي (ت: 1167هـ)، ولإبراهيم بن محمد كوزي بيوك زاده (ت: 1253هـ). |Denying numericality from describing God Alm | ||||
المجلة العلمية کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين | ||||
Volume 14, Issue 14, June 2024, Page 968-1048 PDF (3.05 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jafd.2024.366332 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
قدري قدري محمد الديب | ||||
Abstract | ||||
بَيَّنَ هذا البحث المقصودَ مِن الواحد العددي، ومِن وَصْفِ الله تعالى بأنّه واحدٌ؛ فكشف لنا عن أنّ الواحد العددي يُقال بالإطلاق على ما هو غير قابلٍ للانقسام أصلًا، ويُقال على غيره لكنْ مِن الجهة التي كان فيها واحدًا فقط، وسَلَّطَ الضوء على الخلاف في الواحد العددي مِن حيث إنّه داخلٌ في العدد أم مُجرد مَبْدأ له. كما كشف لنا البحث عن أنّ المعاني الرئيسة لوصف الله تعالى بأنّه واحد هي: عَدَمُ صِحّة الانقسام، وعَدَمُ المثيل والشبيه والنظير، وعَدَمُ الشريك في الخلق والتدبير. ثُمَّ انتقل البحث لبيان مقصود علماء العقيدة مِن نَفْيِ العددية عن اتصاف الله تعالى بالوحدانية، وأنّهم في هذا على رأيين، لكنّهم مُتفقون جميعًا على أنّ هذا النَّفْيَ مُؤَدّاه أنّ وحدانية الله تعالى تختلف عن أيِّ شيء غيره يُقال عليه واحد. ثُمَّ عَرَضَ البحث لكلامٍ للإمام الأشعري في هذه القضية فُهِمَ على غير وَجْهِهِ، فَوَضَّحَه وبَيَّنَ مقصودَه مِنْهُ، كما تناول البحث مغالطةً حول نِسبة كتاب «الفقه الأكبر» للإمام أبي حنيفة، اعتمادًا على ما زعمه أصحاب هذه المغالطة مِن أنَّ مقولة: «والله تعالى واحد لا من طريق العدد» الواردة فيه لا تُحَقِّقُ التوحيدَ المطلوبَ شرعًا. ثُمَّ قام البحث بتحقيق ثلاث رسائل أَفْرَدَها مُصَنِّفُوها لِشَرْحِ المقولة المذكورة، وبيان ما تحتويه مِن معاني التنزيه والإجلال لله تعالى. This research clarifies what is meant by the numerical one, and by describing God Almighty as one. He revealed to us that the numerical one is said to apply to what is indivisible in the first place, and it is said to refer to something else but from the side where there was only one, and he shed light on the disagreement regarding the numerical one in terms of whether it is included in the number or merely its principle. The research also revealed to us that the main meanings of describing God Almighty as one are: the lack of valid division, the lack of similarity, similarity and counterpart, and the lack of a partner in creation and management. Then the research moved on to clarify the purpose of the scholars of belief in denying the numerical description of God Almighty as oneness, and that they are of two opinions in this matter, but they all agree that this denial means that the oneness of God Almighty differs from anything other than Him that is called one. Then the research presented a statement by Imam al-Ash’ari on this issue that was misunderstood, so he clarified it and clarified its intent. The research also dealt with a fallacy about the attribution of the book “The Greater Jurisprudence” to Imam Abu Hanifa, based on what the authors of this fallacy claimed, that the saying: “And God Almighty is one and not From the method of number” contained therein does not achieve the monotheism required by Islamic law. Then the research investigated three letters written by their compilers to explain the aforementioned saying and explain the meanings of exaltation and reverence for God Almighty it contains. | ||||
Keywords | ||||
نفي - العددية; وحدانية; أبو حنيفة; الفقه الأكبر. | Denial; Numerical - oneness - Abu hanifat - Alfiqh alakbar | ||||
Statistics Article View: 131 PDF Download: 482 |
||||