قلق المستقبل لدى عينة من الأساتذة الجامعيين في جامعة البلقاء التطبيقية في ضوء بعض المتغيرات Future anxiety among a sample of university professors at Al-Balqa Applied University in light of some variables | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Volume 19, Issue 19, June 2024, Page 1339-1367 PDF (564.12 K) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2024.284469.1083 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
عبدالناصر أحمد محمد العزام ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||
1جامعة البلقاء التطبيقية | ||||
2جامعة البلقاء التطبيقية- كلية اربد الجامعية | ||||
3لا يوجد | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على مستوى قلق المستقبل لدى عينة من الاساتذة الجامعيين في كلية اربد الجامعية في ضوء بعض المتغيرات، تكونت عينة الدراسة من (309) استاذا جامعيا ,استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، كما استخدم الباحث مقياس قلق المستقبل الذي طوره الباحث والمكون من (21) فقره توزعت على اربعة مجالات. اظهرت نتائج الدراسة ان مستوى قلق المستقبل جاء متوسطا . وقد جاء مستوى قلق المستقبل لطالح افراد العينة من الرتبة (مدرس, محاضر متفرغ ,استاذ مساعد) وجاء مستوى قلق المستقبل لصالح الاناث ولصالح افراد العينة من الجامعات الخاصة. This study aimed to identify the level of future anxiety among a sample of university professors at Irbid University College in light of some variables. The study sample consisted of (309) university professors. The study used the descriptive approach. The researcher also used a measure of future anxiety that was developed by the researcher and consists of (21) Items divided into four areas. The results of the study showed that the level of anxiety about the future was moderate. The level of future anxiety was in favor of the sample members of the rank (teacher, full-time lecturer, assistant professor), and the level of future anxiety was in favor of females and in favor of the sample members from private universities. | ||||
Keywords | ||||
قلق المستقبل .الاساتذة الجامعيين، جامعة البلقاء التطبيقية. future anxiety; university professors; Al-Balqa’ Applied University | ||||
Statistics Article View: 15 PDF Download: 10 |
||||