الإنتاج الفكري في موضوع "بنك المعرفة المصري" مراجعة علمية | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Volume 74, Issue 74, January 2024 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2023.232070.2277 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
رقية ضيف ![]() | ||||
كلية الاداب جامعه المنصورة | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى عمل مراجعة علمية للإنتاج الفكري لموضوع بنك المعرفة المصري باللغتين العربية والإنجليزية من عام (2015-2022)، والتعرف على خصائص الإنتاج الفكري لبنك المعرفة المصري، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي إطاراً عاماً للدراسة مع استخدام الأسلوب التحليلي والأسلوب المقارن، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج، منها: حقق موضوع "بنك المعرفة المصري والبحث العلمي"، المركز الأول بعدد12 دراسات بنسبة (21,8%)، في الوقت الذي احتلت مقالات الدوريات المرتبة الأولي من الإنتاج الفكري المنشور لموضوع الدراسة بنسبة (65,5%)، حققت اللغة العربية المركز الأول بنسبة (90,9%)، وجاء عام 2020 بأكثر The aim of this study is to conduct a scientific review of the publications in the subject of the Egyptian Knowledge Bank (EKB) in both Arabic and English from the year (2015-2022), and to identify the characteristics of these publications for EKB, The descriptive approach was chosen as a general framework in this study along with using the analytical method and then the comparative method. Periodicals stood first in the intellectual production published in the subject of the study with a rate of (65.5%); the Arabic language achieved the first place with a rate of (90.9%). Moreover, the year 2020 came with the most productive year with a rate of (%27.3). The International Magazine of Library and Information Sciences was the most contributing magazines to intellectual production with a rate of (13.9%). While Benha University was the first place with a rate of (22.2%), and at the level of the authors, Ali Ahmad Ramadan Mohamed came in the first place as the most contributors | ||||
Keywords | ||||
بنك المعرفة المصري; المكتبات الرقمية; المنصات التعليمية; منصات قواعد البيانات; المراجعة العلمية | ||||
Statistics Article View: 78 |
||||