بعض أساليب التفکير وعلاقتها بالتوافق الدراسي لدى طالبات قسم علم النفس بکلية التربية بجامعة الأميرة نورة | ||||
التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية) | ||||
Article 14, Volume 37, 180 جزء2, October 2018, Page 611-645 | ||||
Document Type: بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة | ||||
DOI: 10.21608/jsrep.2018.39379 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
أسماء عبد العزيز الحسين | ||||
أستاذ علم النفس المساعد، قسم علم النفس - کلية التربية، جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن الرياض المملکة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى: التّعرف على أساليب التفکير التي تتبعها طالبات قسم علم النفس بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، والکشف عن مدى التوافق الدراسي لديهن، وطبيعة العلاقة ببين أساليب التفکير والتوافق، واشتملت عينة الدراسة على (150) طالبة مقيدة بقسم علم النفس- بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن جميع السنوات الدراسية، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتم استخدام مقياس أساليب التّفکير لـ: (أ. هاريسون، وبرامسون، بارليت ومعاونيهم)، تقنين (مجدي عبد الکريم حبيب) على البيئة المصرية (2004). وقد اعتمدت الدراسة على الاستبانة في جمع بيانات الدراسة، کما اعتمدت على الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) لمعالجة بيانات الدراسة واستخراج نتائجها. وتوصلت الدراسة إلى نتائج: من أهمها: أنّ التفکير المثالي والتفکير الواقعي هي الأساليب الأکثر شيوعاً واستخداماً لدى طالبات قسم علم النفس بکلية التربية بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن بالرياض، کما بينت النتائج أنّ هناک علاقة بين أساليب التفکير والتوافق الدراسيلدى الطالبات وهي علاقة موجبة قوية حيث بلغت 71%، کما أظهرت النتائج أيضا أنّ هناک فروق بين مجموعات الطالبات وفقا لمتغير التخصص الأصلي بالثانوية العامة – علمي/ أدبي. The aim of the study was to identify the thinking methods of female psychology students at Princess Noura Bint Abdul Rahman University, And to reveal their compatibility, The nature of the relationship between methods of thinking and compatibility, The sample of the study included (150) students enrolled in the Department of Psychology - Princess Noura Bint Abdul Rahman University, All the academic years, the study followed the descriptive approach, The measure of thinking methods was used to: )A. Harrison, Bramson, Bartlett and their collaborators( (Magdy Abdel Karim Habib) on the Egyptian environment (2004) The study relied on the questionnaire in the collection of study data, It also relied on the Statistical Package of Social Sciences (SPSS) to process the data of the study and extract the results. The study reached the following results: That the ideal thinking and realistic thinking are the most common methods used by students of the Department of Psychology at the College of Education Princess Noura Bint Abdul Rahman University in Riyadh, the results also showed that there is a relationship between the methods of thinking and the academic compatibility of students, which is a strong positive relationship, Where 71%. The results also showed that there are differences between the groups of students according to the variable of the original specialization in the secondary school - scientific / literary. | ||||
Keywords | ||||
Methods of thinking; Students; Academic compatibility; university | ||||
References | ||||
أولاً: المراجع العربیة:
المراجع الأجنبیة: 1- Arkoffe,E.(1986) Adjustment and mant and mantal health mcgraw-hill book, new York.
2- Clevel and-Inness, m., Ice, p., Richardson R.C., shea, p., & swan, K.P. (2009) community of Inquiry framework to years old and going strong. Paper presented at the proceedings of the 15th Annual sloan.c International conference on line learning Orlando.f.
3- Garrison, D. R. (2011). E–Learning in the 21st century: A framework for research and practice (2nd Edition). New York, NY: Routledge flamer.
4- Heydari, M, Zolghadrnia, L & Mahmoudi, A. (2016). Relationship Between Types of Thinking Styles and Academic Adjustment with Academic Achievement among High School Students. Alzahra University, Tehran, Iran.
5- Jean, Daniel. (2010). The Academic and social adjustment of first-generation college students. Seton Hall University.
6- SEVİNÇ. S & GİZİR. C. (2014). Factors Negatively Affecting University Adjustment from the Views of First-Year University Students: The Case of Mersin University. Educational Sciences: Theory & Practice. Educational Consultancy and Research Center. | ||||
Statistics Article View: 500 |
||||