البعد الحضارى لمدينة الفسطاط فى نهاية القرن العشرين | ||||
حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى" | ||||
Article 24, Volume 2, Issue 1, 1999, Page 461-482 PDF (6.35 MB) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/cguaa.1999.40833 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
سامى مصطفى المصرى1; زينـــب طایع أحمـــد2 | ||||
1الجامعة الأميرکية - بيروت | ||||
2کبير مفتشى الفسطاط - مصر | ||||
Abstract | ||||
تقع مدينة الفسطاط شمال حصن بابليون ، وهى من أقدم المدن الإسلامية الموجودة فى العالم([1])، وأنشأها عمرو بن العاصى سنة 21 هجرية /640ميلادية([2])، وبذلک تعد أول مدينة إسلامية فى قارة أفريقية وفى مصر الإسلامية . وعند الحديث عن الفسطاط کمدينة لا نستطيع أن نغفل المدن الإسلامية التى أنشئت قبلها، وتعتبر المدينة المنورة أولى المدن الإسلامية التى أنشأها الرسول " صلى الله عليه وسلم " والتى کانت تسمى ( يثرب ) من قبل ، وهى تقع إلى الشمال غرب المدينة المنورة حاليا.([3]) واشترکت مدينة الفسطاط مع هذه المدينة المنورة فى تقسيمها إلى خطط وحارات ومنازل سکنية ، وکانت المدينة فى عهد الرسول " صلى الله عليه وسلم " توزع بها المساجد على خطط المدينة، وکان من السنة النبوية أن تشتمل على ساحة فضاء تقام عليها صلاة العيد عرفت بمصلى العيد.([4]) وأصبح تخطيط المدينة المنورة أساسا يتبع عند بناء المدن الإسلامية من حيث وجود المسجد الجامع الذى تدار بداخله شئون البلاد ، وکذلک شرح أمور الدين الحنيف، وبناء دور للسکنى ثم السوق . ([1] ) انظر : خريطة لوحة (2) شکل (2) من البحث . أيضا د. طاهر مظفر العميد " تأسيـس مدينة الفسطاط الأثرية - مستلة من مجلة کلية الآداب - جامعة بغداد - العدد 28 - مارس 1980، ص 9. ([2] ) ابو القاسم عبدالرحمن بن عبدالله بن عبدالحکم بن أعين القرشى المصرى ، فتوح مصر والمغرب تحقيق : عبدالمنعم عامر - الهيئة العامة لقصور الثقافة - الذخائر 49- ج 1 ، ص 84 ، ص 96. انظر : د . محمد عبدالستار عثمان : المدينة الاسلامية - عالم المعرفة ، المجلس الوطنىللثقافة والفنون والآداب - الکويت - 128- 1408هـ/1988م ص 69 . ([3] ) د. محمد عبدالستار عثمان : المرجع السابق . الخريطة ص 382. ([4] ) د. غازى رجب محسسمد : مصلى العيدين " الجبانه " فى صنعاء - مجلة بين النهرين - السنة السابعة - العدد 27 - بغداد 1979 ، ص 303. انظر : د. محمد عبدالستار . المرجع السابق ، ص 59. | ||||
Keywords | ||||
مدينة الفسطاط; القرن العشرين | ||||
References | ||||
المصادر العربیة* ابن الربیع : شهاب الدین أحمد بن محمد بن أبى الربیع (ت: 272هـ/ 885م) مسالک الممالک فى تدبیر الممالک على التمام والکمال . * أبو القاسم عبد الرحمن بن عبد الله ابن عبد الحکم بن أعین القرشى المصرى: ( ت 257هـ/ 871م ) " فتوح مصر والمغرب " تحقیق عبد المنعم عامر - الجزء الأول -شارلزتوزى، الجزء الثانى ، الهیئة العامة لقصور الثقافة " سلسلة زخائر العدد 49، 50، القاهرة 1999.
المراجع العربیة* تقى الدین أبى العباس أحمد بن على المقریزى : " المواعظ والاعتبار بذکر الخطط و الآثار " " المعروف بالخطط المقریزیة".جزآن. مکتبة الثقافة الدینیة ، القاهرة 1987م. * الفرید ج بتلر : ترجمة محمد فرید أبو حدید بک ، سلسلة صفحات من تاریخ مصر رقم 1 ، مکتبة مد بولى ، القاهرة 1996م . * جمال محرز ( دکتور ): منازل الفسطاط ، کما تکشف عنها حفائر الفسطاط .مستلة من أبحاث الندوة الدولیة لتاریخ القاهرة ، مارس - إبریل 1969م ، مطبعة دار الکتب المصریة، القاهرة 1970م. * حسن محمد الهوارى : الفسطاط ، تنقیح أ.عبد العزیز البشرى الرحلات العلمیة - وزارة الأوقاف - المطبعة الأمیریة - القاهرة 1927م. * شاکر مصطفى : المدن فى الإسلام حتى العصر العثمانى - الطبعة الأولى - 1988. * طاهر مظفر العمید ( دکتور ): تأسیس مدینة الفسطاط الأثریة - مستلة من مجلة کلیة الآداب - جامعة بغداد - العدد 28 - مارس 1980. * على بهجت بک ، مسیو البیر جبرییل : حفریات الفسطاط - بحث لجنة حفظ الآثار العربیة - دار الآثار العربیة -مطبعة دار الکتب المصریة - القاهرة 1928. * غازى رجب محمد : مصلى العیدین - " الجبانة " فى صنعاء. مستلة من مجلة النهرین - السنة السابعة - العدد 27 -بغداد 1979م. * محافظة القاهرة : مشروع هضبة الفسطاط - الهیئة العامة للتخطیط العمرانى - مقترحات التنمیة - أکتوبر - 1991م. * محمد عبد الستار عثمان ( دکتور ): المدینة الإسلامیة- عالم المعرفة - سلسلة کتب تصدر عن المجلس الوطنى للثقافة والفنون الإداریة - الکویت - أغسطس 1988م. * محمود أحمد : جامع عمرو بن العاص بالفسطاط من الناحیتین التاریخیة والأثریة - وزارة المعارف العمومیة - المطبعة الأمیریة ببولاق - القاهرة - 1938. * محمود عکوش : مصر فى عهد الإسلام - خواطر فى تاریخها ونبذة عن آثارها - فتح مصر والإسکندریة -مطبعة دار الکتب المصریة - القاهرة - 1941م . * یوسف أحمد : المحاضرات الأثریة - المحاضرة الأولى - جامع سیدنا عمرو بن العاص مطبعة المعاصر بدرب الأتراک بجوار الأزهر - المحاضر الثانیة - مدینة الفسطاط أو مصر القدیمة - مطبعة الترقى بالمنشیة بالخلیفة- القاهرة - 1917م.
المراجع الأجنبیة * Aly Bey Bahgat et Felix Massoul:
La ceramique musulmane Del’ Egypte. Le Caire 1930.
* George T. Scanlon:
Fustat Expedition Preliminary Report 1965.
AmericanResearchCenter in Egypt 1965.
* George T. Scanlon:
Fustat Expedition Final Reports 8 Volums.
AmericanResearchCenter in Egypt 1965-1975.
* Mutsuo kawatoko:
The Egyptian Islamic City al - Fustat. The Expedition in 1978 - 1979, ( A Summary Report ) 1980.
The Middle Eastern CultureCenter in Japan 1980.
The Summary:
Land Scape of Fustat At the end of the 20th Cent.
It was established by “ Amr Ibn El As” year 21 AH 640 AD. He had also built its famous mosque which now has no trace of its original walls because of the subsequant restorations at various times. The quarters had been distributed among the diffrent tribes which the army consisted ofAmr had built his government at residance beside the mosque.
Fustat continued to be the capital of Egypt until the end of the fatimid period when it was distroyed during the invasion of the crusadors in the second half of the 12 th century.
Fustat has been listed as an important monument at site for its role in the past and its contribution for islamic and human heritage in general.
Islamic and human hertiage in general.
Scientific excavations took place by an Egyptian arcloeolgist. Ali Bahgat and a French archetict. “ Albert Gabriel”. They have discovered the remains of houses belongs to a subsequant eros begging from the Roman until the Ayyubid periods including the discovery of huge quantities of pottery and ceramic shard of all Islamic eras which is under studying.
Since then the scientific missions have excavated at the site. (Such as the mission of American research Center in Egypt, The japanese mission and the French mission together with the mission related to Egyptian Antiquities organizaion.
Mean while a multinational mission consists of Egyptian Americans and japanese are working at the quarter of Banner cariers a group of the Islamic Army led by Amr. The American team also has a different view about the extension of the Roman Rortress.
The Fawakkir area is considered as an important part of the plan of Cairo governorate as atourist area, an arceodigal garden will be set up after finishing excavatians to attract tourists also many civilization projects will be set up ( lestablished ). as the civilization museum. The eastern venicia Binali, amuseum for the Ingi ( platus) Aphlaton, the artist and a city for Traditional works (job).
There is a suggestion to establish amuseum for the islamic art to include the over products of the excavation in storages.
The ruins of the city is shortened because of the underground water that is getting higher, mest of the fustat land was taken because of the national projects such as a road for cars and dewillings.
The situation now requires a quick interference by scientists and acadenuies to find a quick solution to save this city that gave us more.
We suggest the following:
1- Making a complete tapographical dimention for the city of fustat.
2- Doing a complete study for the ruins to conserve them.
3- A study for some houses that isn’t completely excavated using them as models to plan and build them.
4- Putting fustat on the tourist map presenting it for the usual tourist and student.
5- Studying the excarateal objects, registering them scientifically and distributing them among the museums.
6- Establishing a museum for excavation products on fustat land.
| ||||
Statistics Article View: 527 PDF Download: 9,243 |
||||