الأحكام الفقهية للألعاب الإلكترونية-دراسة تطبيقية | ||||
مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ | ||||
Volume 8, Issue 1, December 2024, Page 571-640 PDF (1.5 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/fica.2024.419117 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
إبراهيم بن صالح بن إبراهيم التَّنَم ![]() | ||||
قسم الفقه - كلية الشريعة والدراسات الإسلامية - جامعة الملك فيصل بالأحساء - السعودية | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: يُعْنَى هذا البحث بدراسة جملة من المسائل والقضايا المتعلقة بالأحكام الفقهية للألعاب الإلكترونية، ويقوم البحث على المنهج التحليلي المقارن، ويهدف إلى تجلية جملة من أحكام قضايا الألعاب الإلكترونية، ومدى تأثيرها على صحة أو فساد عقد البيع. وخلص البحث إلى عدة نتائج من أهمها: أن جواز الألعاب الإلكترونية مقيد بعدة قيود، منها: أن تكون خالية عن القمار أو الميسر أو الغرر المؤثر أو الرهان المحرم، ولا تلهي عن ذكر الله وعن الصلاة، ولا تشتمل على ما ينافي عقيدة الإسلام أو أخلاقه، وأنه يجوز تصميم الألعاب الإلكترونية وإنتاجها، إذا كانت مباحة وقد التزم المصمم بالضوابط الشرعية، ويجوز شراء أجهزة الألعاب الإلكترونية إذا كانت تستعمل في تشغيل الألعاب المباحة، كما يجوز شحن اللعبة الإلكترونية بنقود وهمية مقابل نقود حقيقية للبدء في اللعبة أو الاستمرار فيها إذا كانت اللعبة مباحة. ويجوز شراء المزايا والأدوات والجواهر المعلومة إذا كانت اللعبة مباحة، وأما إذا كانت المزايا والأدوات والجواهر مجهولة، فلا يخلو الأمر من حالتين: إن كانت هذه الجواهر الافتراضية مشتراة بنقود حقيقية فيحرم شراء هذه المزايا المجهولة للغرر فيها، وأما إذا كانت هذه المزايا هبة من الشركة المصنعة، فيجوز شراؤها ولو اشتملت على غرر؛ لأنها على سبيل التبرع. ويجوز للشخص إنشاء حساب خاص به في أحد المتاجر الإلكترونية ما دامت اللعبة خالية من المحظورات الشرعية، كما أنه يجوز بيع اللاعب لحسابه بنقود حقيقية على الراجح من قولي الفقهاء إذا كان محتوى الحساب خالياً من المحظورات الشرعية. Abstract: This research examines a number of issues and cases related to the jurisprudential rulings on electronic games. The research is based on a comparative analytical approach and aims to clarify a number of rulings on electronic games and the extent of their impact on the validity or invalidity of a sales contract. The research concluded several important findings, the most important of which are: that the permissibility of electronic games is restricted by several restrictions, including: that they are free of gambling, betting, influential uncertainty, or forbidden betting; that they do not distract from the remembrance of Allah and prayer; and that they do not include anything that contradicts Islamic doctrine or morals; that it is permissible to design and produce electronic games if they are permissible and the designer adheres to Islamic guidelines; that it is permissible to purchase electronic gaming devices if they are used to play permissible games; and that it is permissible to load an electronic game with virtual money in exchange for real money to start or continue playing if the game is permissible. It is permissible to purchase known features, tools, and gems if the game is permissible. However, if the features, tools, and gems are unknown, then two cases apply: if these virtual gems are purchased with real money, then purchasing these unknown features is prohibited due to the uncertainty involved; but if these features are a gift from the manufacturer, then it is permissible to purchase them even if they involve uncertainty, because they are considered a donation. It is permissible for a person to create a personal account in an online store, provided the game is free of any religious prohibitions. It is also permissible for a player to sell his or her account for real money, according to the more correct of the two opinions of Islamic jurists, if the account content is free of any religious prohibitions. | ||||
Keywords | ||||
الألعاب، الإلكترونية، النقاط، نقود افتراضية، القمار، حساب اللاعب. Games; Electronic; Points; Virtual Money; Gambling; Player Account | ||||
Statistics Article View: 57 PDF Download: 53 |
||||