موقف الإباضية من رؤية الله تعالى في الآخرة عرض ونقد | ||||
مجلة کلية البنات الأزهرية بالعاشر من رمضان | ||||
Volume 10, Issue 10, June 2025, Page 62-133 PDF (1.08 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfgt.2025.443740 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
محمد رشدي إبراهيم* | ||||
قسم العقيدة والفلسفة كلية البنات الإسلامية بأسيوط جامعة الأزهر | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث موقف الإباضية من رؤية الله تعالى في الآخرة عرض ونقد يهدف هذا البحث إلى بيان رأي فرقة الإباضية في مسألة عقدية مهمة وبارزة من مسائل العقيدة الإسلامية؛ ألا وهي عقيدة رؤية الله تعالى في الآخرة، والكلام حولها، وحول إمكانها وجواز وقوعها للمؤمنين في اليوم الآخر؛ من عدمه، وما لها من أبعاد وأسس تتعلق بالأدلة النقلية، والعقلية، وأفعال الله سبحانه وتعالى؛ كل ذلك من الأمور التي دارت حولها خلافات بين الفرق الإسلامية؛ ولا سيما وأن هذه المسألة تتجلى أهميتها في كونها تتعلق بالخالق عز وجل، والعلاقة بين العباد وبين ربهم سبحانه وتعالى، وإذا نظرنا إلى فرقة الإباضية؛ والتي تُعد من أبرز الفرق الإسلامية والكلامية؛ نجد أنها تُعتبر من أوائل الفرق الإسلامية التي تكلمت حول هذه المسألة؛ ذاهبين إلى القول بأن رؤية الله في الآخرة غير ممكنة ومستحيلة الوقوع، وأولوا النصوص الدينية تأويلات خاطئة لتدعم رأيهم ومذهبهم في هذه العقيدة! وتكمن مشكلة البحث في الإجابة عن الأسئلة المطروحة؛ مثل: ما معنى الرؤية؟ وهل رؤية الله تعالى ممكنة وواقعة في الآخرة؟ وما رأي الإباضية في رؤية الله تعالى في الآخرة؟ وما حججهم وأدلتهم التي استدلوا بها على مذهبهم في هذه المسألة؟ وهل تأثرت الإباضية ببعض الفرق الإسلامية في مذهبهم هذا؟ وما أدلة إثبات رؤية الله تعالى في الآخرة؟ أما عن المنهج المتبع في البحث؛ فلقد اتبعت المناهج التالية: الاستقرائي، والتحليلي، والنقدي. ومن أبرز النتائج التي يمكن الوصول إليها في هذا البحث: أن الإباضية من أوائل الفرق الإسلامية التي أدلت بدلوها في المسائل العقدية والفكرية الإسلامية، وأن الإباضية تنكر وقوع رؤية الله تعالى في الآخرة، وأن مذهبهم في إنكار رؤية الله سبحانه في الآخرة يعكس مدى تأثرهم بالفكر الاعتزالي وجمهور الخوارج ومن وافقهم، وأن الإباضية أخطأت خطأ كبيراً لنفيها لرؤية الله تعالى في الآخرة؛ وأن تأويل الإباضية للأدلة التي استدلوا بها على نفي رؤية الله تعالى في الآخرة؛ تأويلات مخالفة للغة العربية، ولما أجمع عليه جمهور المفسرين، وأن الإباضية متابعون لمن سبقهم من: الجهمية، والمعتزلة، والخوارج، والإمامية؛ ومن ذهب مذهبهم ممن قال باستحالة رؤية الله سبحانه وتعالى؛ لأن رؤية الله عز وجل في الآخرة ممكنة وواقعة بمشيئته سبحانه وتعالى؛ وثابتة بالأدلة الصريحة والواضحة من الكتاب، والسنة، والإجماع، والعقل. الكلمات المفتاحية: الإباضية، رؤية الله، اليوم الآخر، المؤمنين، الجنة. The Ibaḍḥi Perspective on Seeing Allâh in the Afterlife: Analysis and Critique Abstract This study examines the Ibaḍḥi stance on a significant doctrinal issue within Islamic theology—the belief in seeing Allâh in the afterlife. The discussion revolves around whether such a vision is possible and permissible for believers on the Day of Judgment, exploring its theological foundations based on textual, rational, and divine actions. This topic has historically been a point of contention among Islamic sects, given its profound implications regarding the nature of Allâh and the relationship between humans and their Creator. The Ibaḍḥi School, regarded as one of the earliest theological sects within Islam, was among the first to articulate a position on this matter. The Ibaḍḥi assert that seeing Allâh in the afterlife is impossible, deeming it an unattainable occurrence. They interpret religious texts in a manner that supports their doctrinal stance—a method criticized by other theological perspectives. This study seeks to address central questions such as: What is the nature of vision in this context? Is seeing Allâh in the afterlife possible and actual? What is the Ibaḍḥi perspective on this issue? What arguments and textual evidences do they employ to substantiate their stance? Have the Ibaḍḥi been influenced by other Islamic sects in forming their belief? What are the counterarguments affirming the possibility of seeing Allâh in the afterlife? The study employs inductive, analytical, and critical approaches to examine this theological discourse. Key findings indicate that the Ibaḍḥi School was among the first Islamic sects to engage in theological and intellectual debates. The study further reveals that the Ibaḍḥi categorically deny the possibility of seeing Allâh in the afterlife, and their stance reflects the influence of Mu‘tazilite thought alongside other sects such as the Kharijites and their adherents. The study argues that the Ibaḍḥi rejection of this concept is a substantial misinterpretation, stemming from theological frameworks influenced by previous doctrinal schools. Their interpretations of scriptural evidence contradict established Arabic linguistic conventions and mainstream exegetical consensus. The study concludes that the Ibaḍḥi perspective follows the theological inclinations of Jahmites, Mu‘tazilite, Kharijites, and Imamis Shi‘a (Twelvers), all of whom uphold the impossibility of seeing Allâh. However, counterarguments affirm that such a vision is indeed possible and actual, contingent upon Allâh’s will, as evidenced by clear textual sources from the Qur’an, Ḥadīth, scholarly consensus, and rational proofs. Keywords: Ibaḍḥi, Seeing Allâh, Afterlife, Believers, Paradise | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: الإباضية; رؤية الله; اليوم الآخر; المؤمنين; الجنة | ||||
Statistics Article View: 53 PDF Download: 50 |
||||