MITIGATION OF POUNDING BETWEEN ADJACENT BUILDINGS USING VISCO-ELASTIC DAMPERS | ||||
The International Conference on Civil and Architecture Engineering | ||||
Article 22, Volume 6, 6th International Conference on Civil and Architecture Engineering, May 2006, Page 54-74 PDF (446.33 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/iccae.2006.45786 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
Fayed M.; Mourad S.; Embabay A.; Ahmed O. | ||||
Abstract | ||||
In recent decades, due to the available land resources in modern cities are limited; the buildings are being constructed close to each other (adjacent buildings). In most cases the separation distances between such buildings may be not sufficient to prevent any pounding effects that can occur during an earthquake event. The objective of this study is to investigate the minimum required separation distance which may mitigate or prevent the effects of pounding for new constructed buildings. The pounding effects may also be reduced in case of existing adjacent buildings with insufficient separation distances by placing a mechanical damper with a proper damping coefficient between such buildings. The effectiveness of such mechanical damper was investigated through a parametric study for different separation distances between buildings. Linear dynamic time-history analysis was conducted for the studied cases under the action of three different artificial earthquakes. The efficient value of damping coefficient of the damper was investigated for the studied cases to mitigate pounding effects. The resulted separation distances that prevent the occurrence of pounding were compared with those listed in different international codes. شهدت العقود الحديثة بناء مبا ني متلاصقة ببعضها البعض کنتيجة لعدم توفر الأراضي في المدن الحديثة اللازمة لبناء هذه المباني . وفي کثير من الحالات تکون المسافة الفاصلة بين المباني المتجاورة غير کافية، لمنع تأثير التصادم بين تلک المباني أثناء تعرضها للزلازل . يهدف هذا البحث إلى دراسة أقل مس افة بين المباني والتي تخفف أو تم نع تأثير التصادم . کما يمکن تخفيف تأثير التصادم بين المباني المقامة و المتجاورة بمسافات غير کافية من خلال وضع أجهزة إخماد حرکة ذات معاملات تثبيط ملائمة بين تلک المباني . تم دراسة کفأءة أجهزة إخماد ااحرکة من خلال دراسة بارامترية على المباني المتجاورة بمسافات فاصلة مختلفة، و ذلک عن طريق عمل تحليل ديناميکي خطي تحت تأثير ثلاثة سجلات زمنية لزلازل مصطنعة . کما تم مقارنة المسافات الفاصلة و التي تمنع حدوث التصادم بين المباني بتلک المنصوص بالأکواد العالمية المختلفة. | ||||
Statistics Article View: 73 PDF Download: 180 |
||||