قوامة الرجل على المرأة في الإسلام - قراءة فقهية في المفهوم والحدود Male Guardianship Over Women In Islam A Jurisprudential Reading of The Concept And Limits | ||
| مجلة کلية الشريعة و القانون بطنطا | ||
| Volume 40, Issue 3, July 2025, Pages 66-95 PDF (668.4 K) | ||
| Document Type: المقالة الأصلية | ||
| DOI: 10.21608/mksq.2025.464699 | ||
| Author | ||
| أروى بنت نبيل أمير* | ||
| قسم الفقه ، كلية الشريعة ، جامعة أم القرى ، مكة ، السعودية | ||
| Abstract | ||
| يُعَدّ موضوع قوامة الرجل على المرأة من أبرز الموضوعات الشرعية والاجتماعية التي أثارت جدلًا واسعًا في العقود الأخيرة، نتيجة لتعدد التفسيرات واختلاف الرؤى بين الفقهاء والباحثين والناشطين الاجتماعيين. فبينما يرى البعض أن القوامة صورة من صور التسلط الذكوري والهيمنة غير المبررة، يؤكد الفقه الإسلامي أن القوامة تكليف شرعي للرجل مقرون بضوابط العدل والرحمة والمودة، وأنها أداة لتنظيم الحياة الأسرية بما يحقق التوازن والتكامل بين الزوجين. ومن هنا تنبع أهمية هذا البحث في إعادة تقديم المفهوم الشرعي الصحيح للقوامة، بعيدًا عن الصور النمطية أو التأويلات المتعسفة، مع معالجة الشبهات التي تثيرها بعض الاتجاهات الفكرية الحديثة حول هذا الحكم الشرعي. وتتمثل إشكالية البحث في التساؤل الآتي: ما حقيقة قوامة الرجل على المرأة في الإسلام، وما حدودها وضوابطها في ضوء النصوص الشرعية وأقوال الفقهاء؟ وقد انبثقت من هذه الإشكالية مجموعة من الأهداف، أبرزها: بيان المعنى الصحيح للقوامة، وإظهار علاقتها بالولاية، وتوضيح أثرها في حفظ الأسرة المسلمة، ومناقشة الخلافات الفقهية المرتبطة بها، إضافة إلى الرد على أبرز الشبهات المثارة في الخطاب المعاصر. وقد اعتمد البحث على المنهج الفقهي المقارن من خلال عرض آراء المذاهب الأربعة ومناقشتها، ثم ترجيح ما يظهر رجحانه بالدليل، كما اعتمد على المنهج التحليلي الاستقرائي بتتبع النصوص القرآنية والحديثية ذات الصلة وبيان دلالاتها، إضافة إلى المنهج النقدي عند تحليل الشبهات والاعتراضات المعاصرة. وجاء البحث موزعًا إلى مباحث ومطالب، تناول في بدايته التعريفات اللغوية والاصطلاحية للولاية والقوامة، ثم الأدلة القرآنية والحديثية عليها، وأقوال كبار المفسرين والفقهاء في بيان معناها. كما تناول البحث أنواع الولاية وأسبابها، وبيَّن حدود ولاية التزويج والإجبار والاختيار، إضافة إلى ولاية التأديب وضوابطها الشرعية، مع بيان حقوق الزوج في إطار القوامة. ثم عرض الخلافات الفقهية المتعلقة بولي البكر والثيب، وحكم عضل الولي وآثاره، قبل أن يناقش البعد المقاصدي للقوامة باعتبارها تكليفًا يقوم على الرعاية والحماية والإنفاق. وختم البحث بمناقشة أبرز الشبهات المعاصرة حول القوامة والرد عليها معالجةً علميةً موضوعية. وخلص البحث إلى أن القوامة ليست تفوقًا أو امتيازًا للرجل على المرأة في القيمة الإنسانية أو الكرامة، وإنما هي تكليف بالمسؤولية والإنفاق والرعاية، مقرون بواجب حسن المعاشرة والمودة والتشاور، وأن أي انحراف في استعمالها يعد خروجًا عن مقاصد الشريعة. ويوصي البحث بتعزيز الوعي الأسري بمفهوم القوامة الصحيح، وتفعيل دور القضاء الشرعي في الحد من أي صور للتعسف أو الاستغلال تحت ستار هذا الحكم الشرعي. The issue of Qiwamah (male guardianship over women) is among the most debated topics in both Islamic jurisprudence and contemporary social discourse. In recent decades, it has been the subject of heated arguments, with some voices portraying Qiwamah as an instrument of patriarchal domination and unjust male superiority, while classical Islamic scholarship views it as a divinely mandated responsibility, bounded by justice, compassion, and mutual respect. The significance of this research lies in re-establishing the correct juristic understanding of Qiwamah, clarifying its legal limits and ethical dimensions, and addressing the misconceptions that are frequently raised in modern debates. The central problem of this research can be framed in the following question: What is the true essence of Qiwamah in Islam, and what are its boundaries and conditions according to the Qur’an, Sunnah, and juristic opinions? From this question arise several objectives: to define the accurate meaning of Qiwamah; to analyze its relationship with Wilayah (guardianship) and its role in preserving family stability; to examine the opinions of classical jurists with a critical approach; to clarify the Maqasid (objectives) behind this ruling; and finally, to provide reasoned responses to the contemporary claims that reject or misrepresent Qiwamah. The study employs a comparative juristic methodology by reviewing and contrasting the opinions of the four major schools of Islamic law, supported by the analytical and inductive method in tracing the relevant Qur’anic verses and Prophetic traditions. a critical approach is also adopted to assess the modern objections raised against Qiwamah. The research is organized into structured sections, beginning with the linguistic and juristic definitions of both Wilayah and Qiwamah, followed by the Qur’anic and Hadith evidences, as well as the interpretations of leading exegetes and jurists. It then discusses the different types of guardianship and their causes, especially with regard to marriage and family life. The study further analyzes the juristic debates surrounding compulsory guardianship, the authority of the guardian in marriage, and the implications of obstructing marriage (‘adl). Another section highlights the maqasid-oriented perspective, emphasizing that Qiwamah is not an instrument of male dominance, but rather a duty of responsibility, financial support, and care, intended to safeguard the family and society. The study concludes with a discussion of the most common contemporary misconceptions and offers juristic and ethical refutations. The findings demonstrate that Qiwamah is not a declaration of male superiority over women in dignity or human value, but rather a responsibility inseparably tied to justice, consultation, and mercy. Any deviation of Qiwamah into coercion or abuse contradicts Islamic principles. The research therefore recommends strengthening awareness among Muslim families regarding the balanced concept of Qiwamah, while also reinforcing the judicial role in preventing any misuse or exploitation under its name. | ||
| Keywords | ||
| القوامة; الولاية; الفقه الإسلامي; حقوق المرأة; الأسرة; الفقه المقارن. Qiwamah؛ Guardianship؛ Islamic Jurisprudence؛ Women’s Rights؛ Family؛ Comparative Fiqh | ||
|
Statistics Article View: 52 PDF Download: 27 |
||