فاعلية برنامج تعليمي وفق خرائط المعرفة في تنمية الذکاء المکاني البصري لدى طلاب الصف الخامس الأدبي | ||||
مجلة بحوث الشرق الأوسط | ||||
Article 13, Volume 7, Issue 50 - Serial Number 3, July 2019, Page 407-440 PDF (534.83 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mercj.2019.52694 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
جعفر رحيم على | ||||
طرائق تدريس الجغرافية کلية التربية قسم العلوم التربوية والنفسية | ||||
Abstract | ||||
يهدف الباحث لمعرفة فاعلية البرنامج التعليمي الذي اعده الباحث وفق خرائط المعرفة في تنمية الذکاء المکاني البصري لدى طلاب الصف الخامس الأدبي, اعتمد الباحث لتحقيق هدف التصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين التجريبية والضابطة ذات الاختبار البعدي, وقد أعد الباحث اختباراً للذکاء المکاني البصري يتألف من (35) فقرة من نوع الاختيار من متعدد طبقه على المجموعتين في نهاية التجربة, وقد أوضحت النتائج تفوق المجموعة التجريبية التي تدرس بالبرنامج التعليمي الذي أعدهُ الباحث على المجموعة الضابطة التي تدرس بالطريقة التقليدية. Abstract: The researcher aimed to determine the effectiveness of the educational program prepared by the researcher according to knowledge maps in the development of visual spatial intelligence in the fifth grade literary students, the researcher adopted to achieve the goal of semi-experimental design of the experimental and control groups with the post-test. The researcher prepared a visual intelligence test consisting of (35) Of the type of multiple choice was applied to the two groups at the end of the experiment. The results showed that the experimental group studied the educational program prepared by the researcher on the control group taught in the traditional way. | ||||
Statistics Article View: 197 PDF Download: 2,774 |
||||