الثالوث السکندرى المقدس کنوع من الدعاية السياسية للبطالمة Holy Trinity of Alexandria as a kind of political propaganda of the ptolemaic | ||||
حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى" | ||||
Article 7, Volume 21, Issue 21, 2018, Page 167-193 PDF (824.48 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/cguaa.2019.55685 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
Ezzat Kadous | ||||
أستاذ بقسم الآثار اليونانية الرومانية - کلية الآداب- جامعة الإسکنرية | ||||
Abstract | ||||
يشتمل البحث على عبادة الثالوث المقدس و التى انتشرت فى الاسکندرية حيث استخدمت کنوع من انواع الدعاية السياسية للاسرة الحاکمة فى ذلک الوقت و هى الأسرة البطلمية ،فقد لعبت الديانة فى حياة المصريين قديماً دوراً بارزاً و مؤثراً حيث کانت جزءاً مقدساً لا يمکن المساس بها . عندما تولى البطالمة حکم مصر اهتموا بالسلوک الدينى للمصريين و اليونانيين تزعم فيها الجانب المصرى الکاهن والمؤرخ مانيتون والجانب اليونانى الکاهن تيموثيوس. فکانت لهذه اللجنة هدف سياسى اساسى وهو إيجاد آلهة تجد القبول والموافقة من کلا الطرفين المصرى واليونانى. The research includes the worship of the Holy Trinity, which spread in Alexandria, where it was used as a kind of political propaganda for the ruling family at that time, the Ptolemaic family. Religion in the ancient Egyptians' life played an important and effective role. When Ptolemais ruled Egypt they concerned with the religious behavior of the Egyptians and the Greeks people in which the Egyptian side leaded by the historian Maniton, and the Greek side, the priest Timothus. This committee had a fundamental political goal: the creation of gods that would be accepted and approved by both the Egyptian and Greek sides. | ||||
Keywords | ||||
الثالوث السکندرى المقدس; سيرابيس; إيزيس; حربوقراط Alexandrian Trinity; Serapis; Isis Harpocrates | ||||
References | ||||
قائمة المصادر والمراجع العربیة والأجنبیة: المراجع العربیة: - ابراهیم نصحی، 1993، تاریخ مصر فی عصر البطالمة، الجزء الثانی، القاهرة. - عزت قادوس،2001، آثار الإسکندریة القدیمة، الإسکندریة. - سلیم حسن، 1994، مصر القدیمة، ج14، القاهرة. - وفاء أحمد الغنام، 1985، وسائل التعبیر الفنی عن الآلهة المصریة فی مصر البطلمیة والرومانیة، رسالة ماجستیر، کلیة الآداب جامعة الإسکندریة. المصادر الأجنبیة: - Plutarch, Moralia, 1958, Translated by Bemadotte Perrin, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
- Polybius, The Histories, VOL.3, Book5-8, 2011, Translated by W.R.Paton, Loeb Classical Library, Harvard University Press.
المراجع الأجنبیة: - Moret, 2013,The Nile and Egyptian Civilization, Routledge.
- E.,Bevan,1927, History of Egypt under the Ptolemaic Dynasty, London.
- Elise A. Friedland, et.al, 2006, The Oxford Handbook of Roman Sculpture Catherine Johns, Horses: History, Myth, Art,Oxford University Press.
- J.Y.Empereur,1995, A short Guide to the Graeco-Roman Museum Alexandria, Sarapis: Alexandria.
- K.Weitzmann, 1978,Age of Spirituality,Late Antique and Early Christian Art, New york.
- Karol Myśliwiec,2004, Eros on the Nile, Cornell University Press.
- Kelly Ann Moss, 2017, The Development and Diffusion of the Cult of Isis in the Hellenistic Period, University of Arizona.
- L.,Vidman, 1970, Isis und Serapis bei den Griechen und Roman, Leiden.
- L.Torok, 1995, Helllenistic and Roman Terracottas from Egypt, L'ERMA di BRETSCHNEIDER.
- Mark Smith, 2017, Following Osiris: Perspectives on the Osirian Afterlife from Four Millennia, Oxford University Press.
- Michael Lipka , 2009, Roman Gods: A Conceptual Approach, BRILL.
- P.M. Fraser, 1972, Ptolemaic Alexandria, Oxford.
- Paul R. McKechnie, Philippe Guillaume, 2008, Ptolemy the second Philadelphus and his world, BRILL.
- S.A.B.Mercer, 1949, The Religion of Ancient Egypt, London.
- Sara E. Cole, 2018, Beyond the Nile: Egypt and the Classical World, Getty Publications.
- T.T.Tinh, 1973, Isis Lactans. Copus des Monuments Greco-Romain d"Isis allaitant Harpocrates, Leiden.
- W.Budge, 1969,The Gods of the Egyptian, Courier Corporation.
المواقع الإلکترونیة: | ||||
Statistics Article View: 296 PDF Download: 4,327 |
||||