معوقات تطبيق التخطيط الاستراتيجي المدرسي من وجهة نظر مديرات مدارس المرحلة الثانوية بمدينة الرياض Obstacles to the application of strategic planning of school From the standpoint of the secondary school principals in Riyadh | ||||
التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية) | ||||
Article 18, Volume 34, 163جزء2, April 2015, Page 771-820 | ||||
Document Type: بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة | ||||
DOI: 10.21608/jsrep.2015.56988 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
ريم مهلي باجد الحربي | ||||
قسم الإدارة التربوية – کلية التربية – جامعة الملک سعود | ||||
Abstract | ||||
عنوان الدراسة: معوقات تطبيق التخطيط الاستراتيجي المدرسي من وجهة نظر مديرات مدارس المرحلة الثانوية بمدينة الرياض. هدفت هذه الدراسة إلى تعرف على معوقات تطبيق التخطيط الاستراتيجي المدرسي من وجهة نظر مديرات المدارس للمرحلة الثانوية بمدينة الرياض. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وکذلک الاستبانة کأداة لجمع المعلومات من أفراد مجتمع الدراسة وعددهن (59) مديرة مدرسة، وقد تضمنت الاستبانة (58) عبارة، موزعة على محورين، ولمعالجة البيانات تم استخدام معامل ارتباط بيرسون، معامل ارتباط ألفا کرونباخ، التکرارات والنسب المئوية، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري. وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها: 1) أن مديرات مدارس المرحلة الثانوية يطبقن التخطيط الاستراتيجي بدرجة (عالية). 2) موافقة أغلب أفراد العينة وبدرجة عالية على وجود معوقات تحد من تطبيق التخطيط الاستراتيجي، وقد جاءت المعوقات المتعلقة بالبيئة المحيطة والمجتمع المحلي بالمرتبة الأولى، تليها المعوقات المتعلقة بالإدارة التعليمية العليا، ثمّ المعوقات المتعلقة بالمدرسة والعاملين فيها، تلتها المعوقات المتعلقة بطبيعة التخطيط الاستراتيجي، وحلت أخيراً المعوقات المتعلقة بمديرة المدرسة. 3) لا توجد هناک فروق ذات دلالة بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول کل من درجة تطبيق مديرات المدارس الثانوية بمدينة الرياض للتخطيط الاستراتيجي ومعوقات تطبيق التخطيط الاستراتيجي تعزى إلى متغير عدد سنوات الخدمة. 4) لا توجد هناک فروق ذات دلالة بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول کل من درجة ممارسة مديرات المدارس الثانوية بمدينة الرياض للتخطيط الاستراتيجي ومعوقات تطبيق التخطيط الاستراتيجي المدرسي باختلاف متغير عدد البرامج التدريبية التي التحقت بها مديرة المدرسة. وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات منها: 1) توفير الدعم المؤسسي المادي والمعنوي لعملية التخطيط الاستراتيجي من قبل الجهات المسئولة. 2) تدريب مديرات المدارس في بيوت الخبرة المتخصصة على ممارسة التخطيط بشکل عام والتخطيط الاستراتيجي بشکل خاص. 3) العمل على توفير الموارد البشرية الخبيرة بعملية التخطيط الاستراتيجي في الإدارة التعليمية العليا. This study aimed to identify the obstacles to the application of strategic planning the school from the perspective of school principals at the secondary level in Riyadh. To achieve this goal, the study answered the following questions: What is the fact of application of strategic planning the school from the perspective of school principals at the secondary level in Riyadh? What are the barriers that will face the application of strategic planning the school from the perspective of school principals at the secondary level in Riyadh? What is the differences with statistically significant (if any) between the responses of members of the study according to the study variables (qualification, years of service as director of the school, the number of training programs in the field of strategic planning)? The researcher used the descriptive analytical method , as well as the questionnaire as a tool to gather information from members of the study population and the number of women (59) , director of the school, which included the questionnaire (58) is distributed on two axes , and data processing was used Pearson correlation coefficient , correlation coefficient alpha Cronbach , frequencies and percentages , the arithmetic mean , standard deviation , variance analysis test. The study found the results of the most important: There approval among members of the study sample that secondary school principals possess the skills of strategic planning degree (high). There is a degree of approval (medium) among the members of the study sample on the obstacles to the application of strategic planning related to the nature of school planning. There is a consent degree (high) among school principals at the secondary level obstacles to the application of strategic planning , where it came from constraints related to the surrounding environment and the local community came in first , followed by the constraints on the management of higher education , and the third place came the obstacles related to the school and its staff , and got constraints on the nature of strategic planning school to fourth place , and came in last place constraints by director school. There are no statistically significant differences between the mean responses of the study sample some obstacles to the application of strategic planning school variable depending on qualification. There are no significant differences between the mean responses of the sample of the study on each of the degree possession of headmistress in Riyadh for strategic planning skills and constraints of the application of strategic planning of school -related (the nature of strategic planning, the school principal, administration of higher education, the environment and the local community) variable depending on the number of years of service as director of the school. | ||||
Keywords | ||||
التخطيط الاستراتيجي المدرسي; التخطيط التربوي; المرحلة الثانوية | ||||
References | ||||
أولاً: المراجع العربیة
10. زاهر، ضیاء الدین. (2005). إدارة النظم التعلیمیة للجودة الشاملة: دلیل عملی. القاهرة: دار السحاب للنشر. ط1. 11. زریقات، محمد. (2006). التدریب على إعداد الخطط التربویة. عمان: دار جریر للنشر والتوزیع. ط1. 12. السکارنة، بلال. (2010). التخطیط الاستراتیجی. عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع. ط1. 13. العارف، نادیة. (2001). الإدارة الاستراتیجیة _ إدارة الألفیة الثالثة. الإسکندریة: الدار الجامعیة للنشر والتوزیع. 14. عایش، أحمد. (2009). إدارة المدرسة _ نظریاتها وتطبیقاتها التربویة. عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع. ط2. 15. عباس، علی. (2004). أساسیات علم الإدارة. عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع. ط1. 16. عبیدات، ذوقان؛ وعدس، عبد الرحمن، وعبد الحق، کاید. (2005). البحث العلمی: مفهومه وأدواته. عمان: دار الفکر. ط9. 17. العجمی، محمد. (2008). الإدارة والتخطیط التربوی _ النظریة والتطبیق. عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع. 18. عطوی، جودت. (2008). الإدارة التعلیمیة والإشراف التربوی: أصولها وتطبیقاتها. عمان: دار الثقافة للنشر والتوزیع. ط1. 19. عطوی، جودت. (2012). الإدارة المدرسیة الحدیثة: مفاهیمها النظریة وتطبیقاتها العملیة. عمان: دار الثقافة للنشر. ط5. 20. عقلان، أفراح. (2009). التخطیط الاستراتیجی لتطویر الإشراف التربوی. الإسکندریة: دار الوفاء لدنیا الطباعة. ط1. 21. الغالبی، طاهر؛ و إدریس، وائل. (2007). الإدارة الإستراتیجیة _ منظور منهجی متکامل. عمان: دار وائل للنشر والتوزیع. 22. غنیمة، محمد. (2005). التخطیط التربوی. عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع. 23. قاسم، محمد. (1427). التخطیط للتعلیم: مفهومه وأسالیبه ومنهجیاته. الإدارة العامة للتخطیط بوزارة التربیة والتعلیم. ط1. 24. القاضی، المکاشفی. (2010). التخطیط الاستراتیجی للتربیة والتعلیم. الإسکندریة: دار العلم والإیمان للنشر والتوزیع. ط1. 25. القحطانی، سالم؛ و العامری، أحمد؛ و آل مذهب، معدی؛ و العمر، بدران. (2010). منهج البحث فی العلوم السلوکیة مع تطبیقات على SPSS. الریاض: مکتبة الملک فهد الوطنیة. ط3. 26. القطامین، أحمد. (2002). الإدارة الاستراتیجیة _ مفاهیم ونماذج تطبیقیة. عمان: دار مجدلاوی للنشر والتوزیع. 27. مدبولی، محمد. (2001). التخطیط المدرسی الاستراتیجی. القاهرة: مکتبة الدار العربیة للکتاب. ط1. 28. مصطفى، أحمد. (2005). الإدارة الإستراتیجیة: دلیل المدیر العربی للتفکیر والتغییر الاستراتیجی. القاهرة. 29. مصطفى، صلاح؛ و قدری، فاروق. (1428). مقدمة فی الإدارة والتخطیط التربوی. الریاض: مکتبة الرشد للنشر والتوزیع. 30. وزارة التربیة والتعلیم. (1431). دلیل التخطیط المدرسی. الإدارة العامة للإشراف التربوی. الریاض. 31. یاغی، محمد. (2011). مبادئ الإدارة العامة. عمان: دار وائل للنشر والتوزیع. ط2. 32. یونس، طارق. (2012). الفکر الاستراتیجی للقادة. القاهرة: المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة للنشر. ط2. ثانیاً: الرسائل العلمیة
ثالثاً: الدوریات
رابعاً: المراجع الأجنبیة 1) Burnham, West J. (1994). '' Strategy Policy and Planning '' in Bush,T. and West Burnham, J. (eds) ,The Principals of Educational Management, Harlow, Longman. 2) Miles , K. et al (2008) The Strategic School , USA Crowin Press.
3) Wittmann,R. &Reuter,M. (2008) Strategic Planning , how deliver maximum value through effective business Strategy, USA: Kogan Page Limited.
4) Grant Hambright, Thomas Diamantes , (2004 ): Definitions, benefits, and barriers of K-12 educational strategic planning. Journal of Instructional psychology.
5) Siegerdt, C , (2006) ,Faculty members Experiences with Auniversity strategic planning process. A doctoral Dissertation USA: I11inois state university.
6) Teresa L. Kramer and others (2003 ): " Addressing personnel concerns about school violence Though education Assessment and Strategic planning " Education,vol 123. No 2 , p. 293
T. Townsead& Y. C. Change (Eds) (2002 ): Educational change and development in the Asia – pacific Region: challenges for the future , Sweets &Zeitlinger. Nertherlands. | ||||
Statistics Article View: 746 |
||||