- أسعد، یوسف میخائیل. (2007). الشباب والتوتر النفسی، القاهرة: دار غریب للطباعة والنشر.
- البرغوثی، سائد عبد الحمید.(1986). فن الاسترخاء، ط1 ، عمان: دار المناهل للطباعة والنشر.
- حامد، رنا (1999). الاحتراقالنفسیلدىمعلمیالطلبة المعاقینعقلیافیالیمن، رسالةماجستیرغیرمنشورة، الجامعةالأردنیة، عمان، الأردن.
- الرشیدی، هارون.(1999). الضغوط النفسیة، طبیعتها، نظریاتها، برنامج لمساعدة الذات فی علاجها، مکتبة الأنجلو المصریة، القاهرة.
- زهران، حامد.(2001). الصحة النفسیة والعلاج النفسی، ط3، القاهرة: عالم الکتب.
- الزیودی، محمد) 2007). مصادرالضغوطالنفسی والاحتراقالنفسیلدىمعلمیالتربیةالخاصةفیمحافظة الکرکوعلاقتهاببعضالمتغیرات. مجلةجامعةدمشق، 12(23)، 189-219.
- سرى، إجلال. (2000).علم النفس العلاجی، ط2، القاهرة: عالم الکتب.
- الشناوی، محمد محروس، وعبد الرحمن، محمد السید (1994). العلاقة بین المساندة الاجتماعیة وأبعاد الشخصیة وتقدیر الذات والتوافق فی المرحلة الجامعیة:المساندة الاجتماعیة والصحة النفسیة- مراجعة نظریات ودراسات تطبیقیة، القاهرة: مکتبة الانجلو المصریة.
- طه، فرج عبد القادر وآخرون.(2003). موسوعة علم النفس والتحلیل النفسی، ط2، القاهرة: دار غریب للطباعة والنشر.
- عثمان، أکرم.(2002). الخطوات المثیرة لإدارة الضغوط النفسیة. ط1، بیروت: دار ابن حزم.
- عدس، عبد الرحمن.(1998). القیاس النفسی، عمان: دار الفکر العربی.
- العلی، محمد.(2000). استراتیجیات التعامل مع التوتر والقلق النفسی لدى المعلمین، مجلة دراسات العلوم الإنسانیة، تونس، 15(2).
- الفحل، نبیل محمد (2009). برامج الإرشاد النفسی النظریةوالتطبیق، ط1، القاهرة: دار العلوم للنشر
- القریوتی، إبراهیم؛ وعبدالفتاح، فیصل (1998). الاحتراقالنفسی لدىعینةمعلمیالطلابالعادیینومعلمیالطلابذوی الاحتیاجاتالخاصةبدولةالإماراتالعربیةالمتحدة.، مجلةکلیةالتربیة، جامعةالإماراتالعربیةالمتحدة، 13(15)، 95-131.
- · القمش، مصطفى والمعایطة، خلیل(2014). سیکولوجیة الأطفال ذوی الاحتیاجات الخاصة مقدمة فی التربیة الخاصة، ط2، عمان: دار المسیرة للنشر.
- Abrahams BS, Geschwind DH.(2008). Advances in autism genetics: on the threshold of a new neurobiology. Nature Reviews Genetics,9(5),55-141.
- Adomeh,O.(2006). Fostering Emotional Adjustment among Nigerian Adolescents With Rational Emotive Behaviors Therapy. Educational Research Quarterly, 29(3) , pp. 21- 29.
- Anderson, R. (1978). Stress Power: How to Turn Tension into energy. Human sciences Press.
- Arndt TL, Stodgell CJ, Rodier PM.(2005). The teratology of autism. Int J Dev Neurosci.;23(2–3):189–99.
- Byrne, B. (1994). Burnout: Testing for the validity, replication and invariance of causal structure across elementary, intermediate and secondary teachers. American Educational Research Journal, 31, 645-673.
- Caronna EB, Milunsky JM, Tager-Flusberg H.(2008). Autism spectrum disorders: clinical and research frontiers. Arch Dis Child..;93(6):51–23
- Chambel, M. & Curral , L. (2005) Stress in Academic life Stress, Coping Styles, and Social work characteristics as predictors of student well – being and performance Well- Being with perceived. Applied psychology: An international review ,54, 1 , pp. 135-147.
- Cohen,S.(2007).Psychological Stress and Disease. American Medical Association. 298 (14),1685–1687.
- Deniz , E. (2006). The relationships Among coping with stress, life satisfaction Decision – Making styles and Decision self – esteem: An investigation with Turkish university students. Social Behavior and personality , 34, 9 ,pp. 1161-1170.
- Dubow, E. & Tisak, J. (1989). The relation between stressful life events and adjustment in elementary school children: the role of social support, and social problem solving skills. Child Development, 60(6), 1412-1423.
- Edward, S. (2011). Relaxation therapy for anxiety and tension from life events. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 88(2), 40-54.
- Elias, M. (1986). Impact of a preventive social problem solving intervention on children’s coping with middle-school stressors. American Journal of Community Psychology, 14(3), 259-275.
- Folkman, S. and Moskowitz, J. (2000) Stress, Positive Emotion, and Coping. Current Directions in Psychological Science. 9 (4), 115-118.
- Geschwind DH.(2008). Autism: many genes, common pathway. Cell;135(3):391–5.
- Heppner, p. & kampa, M.(1987). The relationship between problem-solving self –appraisal and indices of physical and psychological Health. Cognitive Therapy & Research, 4(2), pp. 155-168.
- Kolence, K.(1990). The Relationship of Mild Depression to Stress and Coping, Journal of Mental Health Counseling. 12(1): pp. 79-92.
- Lazarus, R. (1984). Psychological stress and coping in a ging. American Psychological,Vol,38,pp;245-254.
- Levy SE, Mandell DS, Schultz RT.(2009). Autism. Lancet.
- Lilian.A & Daneal.M. (2009). Cognitive-behavioral counseling for Beck in the treatment of Tension. Psychological Reports, 95(3), 179-200.
- Newschaffer CJ, Croen LA, Daniels J (2007). The epidemiology of autism spectrum disorders, FAnnu Rev Public Health. 28:235–58.
- Platsidou, M. & Agaliotis, I. (2008).Burnout, job satisfaction and instructional assignment-related sources of stress in Greek special education teachers. International Journal of Disability, Development and Education, 55(1),p(61-76).
- Rogers SJ.(2009). What are infant siblings teaching us about autism in infancy, Autism Res;2(3)37-125.
- Rutter M.(2005) Incidence of autism spectrum disorders: changes over time and their meaning. Acta Paediatr.;94(1):2–15
- Selye, H (1976). The stress of life. New York, MC.Graw-Hill.
- Smith. J.(1993).Understanding Stress And coping. New York: Macmillan, Inc.
- Sonja. L& Susan. N. (1995). Stanford University, Effects of Self-Focused Rumination on Negative Thinking and Interpersonal Problem Solving. Journal of personality and Social Psychology, 69(1), 176-190.
- کفافی، علاءالدین. (1999).الإرشادوالعلاجالنفسیالأسری(المنظورالنفسی الاتصالی)، ط1، القاهرة: دارالفکرالعربی.
- مصلح، عائشةمحمدعیسى (2003)."أثربرنامجإرشادینفسیجماعیفیخفضمستوىالتوترالنفسیلدى طالباتالمرحلةالأساسیةالعلیابمدارسوکالةالغوثالدولیة"، رسالةماجستیر غیر منشورة، الجامعةالإسلامیة، غزة.
- مهدی، احمد محمد.(2007). "اثر برنامج إرشادی جماعی فی خفض التوتر النفسی لدى عینة من المعلمات"، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة تکریت، العراق.
- یوسف، جمعةسید.(2001).النظریاتالحدیثةفیتفسیرالأمراض، القاهرة: دار غریبللنشر.
- Jennett HK, Harris SL, Mesibov GB.(2003).Commitment to philosophy, teacher efficacy, and burnout among teachers of children with autism, J Autism Dev Disord;33(6):583-93.
|