برنامج لتنمية الوعي بالمشکلات البيئية للفتيات وانعاکسة علي قدرتها علي اتخاذ القرار | ||||
مجلة الاقتصاد المنزلي | ||||
Article 7, Volume 33, Issue 33, 2017, Page 189-228 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jhe.2017.59218 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
نجاة عبد الله محمد مليباري | ||||
قسم الإسکان – کلية الاقتصاد المنزلي - جامعه الملک عبد العزيز | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث برنامج لتنمية الوعي بالمشکلات البيئية للفتيات وانعاکسة علي قدرتها علي اتخاذ القرار تهدف الدراسة الى التعرف على فاعلية برنامج لتنمية الوعي بالمشکلات البيئية للفتيات وإنعکاسة علي قدرتها علي اتخاذ القرار ، وقد طبقت أدوات الدراسة "استمارة البيانات العامة ، استبيان الوعي بالمشکلات البيئة ، استبيان القدرة علي اتخاذ القرار" على عينة البحث وقوامها (200) فتاه من مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة ، کما تم تطبيق البرنامج على عينة البحث التجريبية قبلى وبعدى وقوامها 50 فتاه ، وتم اختيارهن من عينة البحث الأساسية "الربيع الادني" بعد تطبيق استبيان الوعى بالمشکلات البيئية واللاتي حصلن على درجات منخفضة في هذا الاستبيان . وقد توصلت الدراسة الي : انخفاض مستوى الوعى بالمشکلات البيئة لدى الفتيات. فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة في الوعي بالمشکلات البيئة تبعا لمتغيرات الدراسة "العمر ، تعليم الأب والأم ، عمل الأم ، عدد أفراد الأسرة ، الدخل الشهرى للأسرة" ، فکانت دالة لصالح العمر الأکبر ، والمستوى التعليمي الأعلى للأب والأم ، وللأمهات العاملات ، ولأفراد الأسرة الأقل ، ولأفراد الأسرة ذوي والدخل المتوسط . فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة في القدرة علي اتخاذ القرار تبعا لمتغيرات الدراسة "العمر ، تعليم الأب والأم ، عمل الأم ، عدد أفراد الأسرة ، الدخل الشهرى للأسرة" ، فکانت دالة لصالح العمر الأکبر ، والمستوى التعليمي الأعلى للأب والأم ، وللأمهات العاملات ، ولأفراد الأسرة الأقل ، ولأفراد الأسرة ذوي والدخل المرتفع . وجود علاقة ارتباطية طردية بين الوعي بالمشکلات البيئة والقدرة علي اتخاذ القرار . تختلف نسبة مشارکة العوامل المؤثرة على الوعي بالمشکلات البيئة حيث کان تعليم الأم في المرتبة الأولي ، يليه العمر في المرتبة الثانية ، ثم تعليم الأب في المرتبة الثالثة ، وأخيرا عدد أفراد الأسرة في المرتبة الأخيرة. تختلف نسبة مشارکة العوامل المؤثرة على القدرة علي اتخاذ القرار حيث کان تعليم الأم في المرتبة الأولي ، يليه تعليم الأب في المرتبة الثانية ، ثم العمر في المرتبة الثالثة ، وأخيرا الدخل الشهري للأسرة في المرتبة الأخيرة. اختلاف الأوزان النسبية لأکثر المشکلات البيئة التي تواجه أفراد عينة البحث ، فکانت مخاطر البيئة في المرتبة الأولي ، يليها سوء استخدام الموارد الطبيعية . وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط درجات أفراد عينة البحث التجريبية في محاور استبيان الوعي بالمشکلات البيئة قبل تطبيق البرنامج وبعده لصالح التطبيق البعدي ، حيث کان حجم التأثير للبرنامج 0.953 . وقد أوصت الدراسة بــ : تفعيل دور الأسرة ووسائل الإعلام في دمج الوعى البيئي ومشکلات البيئة في مختلف المناهج الدراسية لتکوين السلوکيات الإيجابية للتفاعل مع البيئة . زيادة اهتمام المؤسسات الإعلامية بالأسرة باعتبارها الجماعة الأساسية فى غرس وتنمية قدرة الأبناء على اتخاذ القرارات الرشيدة . عقد ندوات ودورات تدريبية للفتيات للتوعية بالمشکلات البيئية للفتيات للحد من ظهور المشکلات المتعددة والذي ينعکس بدوره علي قدرتها علي اتخاذ القرار . تبني قسم السکن إعداد دورات تدريبية وندوات تثقيفية لتنمية الوعي بالمشکلات البيئية . Abstract Program to develop awareness of environmental problems for girls and reflection on their ability to make decisions The study aims to identify the effectiveness of a program to raise awareness of environmental problems for girls and reflection on their ability to make decisions, has applied study tools "public data form, questionnaire awareness of the problems the environment, the ability questionnaire to decision-making" on the research sample and strong (200) A girl social levels and various economic, as the program has been applied to experimental research sample tribal and after me and a 50-girl, were selected from a sample basic research "Spring minimum" after applying the awareness of environmental problems and who received low scores in this survey questionnaire. The study found: • the low level of awareness of environmental problems in girls. • statistically significant differences between respondents in the awareness of the problems environment differences depending on the variables of the study, "Age, education of father and mother, the mother of work, number of family members, the monthly income of the family," was a function for the benefit of older age, and educational level top of the father and mother, and working mothers, and individuals at least the family, and family members with an average income. • statistically significant differences between respondents in the ability differences on the decision depending on the variables of the study, "Age, education of father and mother, the mother of work, number of family members, the monthly income of the family," was a function for the benefit of older age, and educational level top of the father and mother, and for working mothers, but at least the family members, and family members with high income. • There is a positive correlation between the awareness of environmental problems and the ability to make a decision. • the participation rate of the factors affecting the awareness of environmental problems vary where the mother's education was ranked first, followed by age in second place, and then the father in third place education and, finally, the number of family members in last place. • the participation rate of the factors affecting the ability to vary the decision where the mother's education was ranked first, followed by the father's education in second place, then aged in third place, and finally the family's monthly income in last place. • difference in the relative weights of more environmental problems facing the research sample, environmental risks were ranked first, followed by the misuse of natural resources. • The existence of statistically significant differences in mean scores individuals differences in experimental research sample awareness of environmental problems before implementing the program questionnaire axes and beyond for the benefit of the post application, where the magnitude of the impact of the program .953. The study recommended that: • Activating the family and the media's role in the integration of environmental awareness and environmental problems in the various curricula to create positive behaviors to interact with the environment. • Increased media attention to the family as the fundamental group in planting and development of children's ability to make decisions governance. • seminars and training sessions for girls to raise awareness of environmental problems for girls to reduce the appearance of multiple problems, which in turn is reflected on its ability to make a decision. Adopt a housing department set up training courses and educational seminars to raise awareness of environmental problems. | ||||
Keywords | ||||
الوعي بالمشکلات البيئية; اتخاذ القرار | ||||
Statistics Article View: 320 |
||||