Vías de caracterización del elemento árabe en el drama histórico español: siglos XVIII-XX:(I) | ||||
حولية کلية الآداب ـ جامعة بنى سويف | ||||
Article 7, Volume 7, الجزء الثانی, 2018, Page 477-539 PDF (762.27 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jbsu.2018.60801 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
Ahmed Ali Hashad | ||||
Depto. de Español Facultad de Idiomas Universidad de Al-Azhar | ||||
Abstract | ||||
The current study is considered as the main basis for a number of studies that handle the different methods of the characterization of the Arab element in the historical Spanish drama since the Age of Enlightenment till the second half of the twentieth century. According to the thematic and chronological sequence of the literary works that are tackled in this study at different times, the present study aims at investigating the dramatic roots that are featured by the continuous development of the dramatic techniques of characterization. Theses dramatic techniques will be tackled in two or three parts including the techniques with enthusiastic or national dimensions. In this part of study, the literary analysis and criticism will be limited to the theme of "The Loss of Spain" or "The Conquest of Spain". Not only will this criticism discuss all the dramatic elements in the selected literary works but also it will tackle all social, political, cultural and ideological factors that converge with each other in order to illustrate their denotations in the contextualization of the literary works. It can be argued that the present study which is mainly intended to analyze the different methods of dramatic characterization follows a scientific approach to evaluate the events and the dramatic plots in the selected literary works. Hence, the study highlights the nature of the dramatic characters that constitute the main element in drama in addition to explaining the socio-political vision towards the Arab element and its heritage in different epochs linked to the beginning of the Arab conquest of Spain. إن هذا العمل الذي بين أيدينا يؤسس لعدة دراسات حول طرق تجسيد العنصر العربي في الدراما التاريخية الإسبانية منذ عصر التنوير حتى النصف الثاني من القرن العشرين. والدراسة طبقا للتسلسل الموضوعي والتاريخي للأعمال التي رصدت في عدة فترات، تبتغى الوقوف على مدى التأصيل الدرامي الذي يتسم بالتطور المستمر في عرض التقنيات الدرامية الخاصة بالتجسيد. وهذه التقنيات سيتم تناولها واستعراضها في جزأين أو ثلاث بآلية ممنهجة ولا سيما في التقنيات ذات البعد الحماسي أو القومي. بيد أن النقد والتحليل في هذا الجزء ويقتصر على موضوع "ضياع إسبانيا" أو "فتح إسبانيا" والذي لا يلقي بظلاله فقط على جميع العناصر المکونة للدراما بل أيضاً على جميع العوامل الاجتماعية والسياسية والثقافية والأيدلوجية التي تتلاقى مع بعضها حتى نقف على مضامينها حينما ننتقل من النصوص إلى سياق الأعمال. ولنا القول بأن هذه الدراسة، التي تبنى في المقام الأول على تحليل طرق التجسيد الدرامي، تتبع منهجاً علمياً يسمح بتقييم الأحداث والحبکات الدرامية طبقاً للـ Corpus أو مجموعات الأعمال وبالتالي طبيعة الشخوص Dramatis Personae التي لا تشکل فقط المحور الدرامي الرئيسي في بناء الأعمال وإنما أيضاً الرؤية السياسية الاجتماعية تجاه العنصر العربي وموروثه في حقب زمنية مختلفة ترتبط بداية بالفتح العربي لإسبانيا. | ||||
Highlights | ||||
طرق التجسید- العنصر العربی- الدراما التاریخیة- ضیاع إسبانیا- تجسید تاریخی أسطوری- أسطورة رودریغو- التجسید الدرامی -أعمال درامیة - مأساویة -بطولة مشترکة - العرب والقوط- تجسید حبکات غرامیة.
| ||||
Keywords | ||||
Methods of characterization; Arab element; historical drama; the loss of Spain; historical and mythological characterization; the Myth of Rodrigo; dramatic characterization in tragedies involving both Arab and Goths figures; char | ||||
Statistics Article View: 159 PDF Download: 131 |
||||