مهارات الکتابة الصحيحة | ||||
حولية کلية اللغة العربية بجرجا | ||||
Article 5, Volume 23, Issue 8, November 2019, Page 7747-7787 PDF (4.86 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfag.2019.63394 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
زهــراء صـالح احمد الشهري | ||||
معلمة لغة عربية - ابتدائية آل فصيل بالمجاردة مکتب التعليم بالمجاردة | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث نظراً لکثرة الأخطاء الإملائية التي يقع فيها الطلاب في کتابتهم، نحاول في هذا البحث أن نبصِّرهم بالقواعد والأصول التي تقوم عليها الکتابة الصحيحة، کما نحاول أن نکسبهم المهارات اللازمة لإتقانها وممارستها بيسر وسهولة، وبشکل يجعلها واضحة وأنيقة ، في التَّعبير عمَّا يخالجهم من أحاسيس تجاه قضاياهم الخاصة والعامة ؛ حفاظا على لغتهم ومستواها العالي التي تحرص عليه أمتنا العربية. وقد کان للعلماء والباحثين من علماء اللغة والتَّربية جهود رائدة في العناية بقواعد الکتابة ، وضوابطها، وتيسير أساليبها ، وقد سار على نهجهم أبناء العربية وطلابها . أما أهم مباحث هذا البحث التي سنتناولها فتتضمن الآتي: مقدمة ، وتمهيد وثلاثة مباحث ، تحدثت في المبحث الأول عن الهمزات والفرق بين التاء المربوطة والمفتوحة ، والمبحث الثاني عن علامات الترقيم ووظائفها ، والمبحث الثالث عن الأخطاء الإملائية الشَّائعة وتصحيحها ، ثم خاتمة البحث ، وأهم توصياته ، ثم فهرس المصادر والمراجع. يهدف هذا البحث إلى تعليم الطلاب قواعد الکتابة الصحيحة، وإکسابهم المهارات اللازمة لإتقانها بيسر وسهولة ووضوح، وإثراء المخزون اللغوي لدى الطلاب في کل ما يسمعونه أو يقرؤونه أو يکتبونه؛ وذلک لکثرة الأخطاء اللغوية في الکتابة والنطق والتي يقع فيها الطلاب بسبب عدم معرفتهم بقواعد الکتابة الصحيحة والإملاء وعدم إتقانهم مهارات اللغة الدقيقة الخالية من الأخطاء اللغوية حفاظاً على لغتهم لغة القرآن الکريم والحديث النبوي الشريف، ولقد کان للعلماء والباحثين من علماء اللغة والتَّربية جهود رائدة في العناية بقواعد الکتابة ، وضوابطها ، وتيسير أساليبها ، وقد سار على نهجهم أبناء العربية وطلابها . الکلمات المفتاحية : المهارات – الکتابة الصحيحة - اللغة – التربية. ? الباحثة زهــراء صـالح احمد الشهري معلمة لغة عربية - ابتدائية آل فصيل بالمجاردة مکتب التعليم بالمجاردة Email: zahrazahrasaleh@gmail.com Summary Because of the many spelling mistakes that students make in their writing, we try in this research to see them with the rules and principles underlying the correct writing, and we try to acquire the skills necessary to master and practice easily and easily, and in a way that makes it clear and elegant, in expressing the feelings of their feelings towards their own issues In order to preserve their language and the high level that our Arab nation is keen on. Scientists and researchers of linguists and education have pioneered efforts in caring for the rules of writing, and controls, and facilitate its methods, has followed the approach of the sons of Arabic and students. The most important topics we will discuss include the following: An introduction, a preamble and three topics, I talked in the first section on the Hamzat and the difference between the bound and open T, and the second search for punctuation and functions, and the third search for common spelling errors and corrected, then the conclusion of the research, the most important recommendations, and then the index of sources and references. This research aims to teach students the correct writing rules, and provide them with the necessary skills to master them easily and easily and clearly, and enrich the linguistic inventory of students in all what they hear, read or write; The lack of mastery of accurate language skills free of linguistic errors in order to preserve their language the language of the Koran and the hadith, and scientists and researchers of linguists and education had pioneering efforts in caring for the rules of writing, and controls, and facilitate their methods. I see on their approach the sons of Arabic and its students. Keywords: skills - correct writing - language - education. Researcher Zahra Saleh Ahmed Alshehri Arabic - elementary language teacher Education Office in Majardah Email: zahrazahrasaleh@gmail.com | ||||
Keywords | ||||
المهارات – الکتابة الصحيحة; اللغة – التربية. skills; correct writing; Language; education | ||||
Statistics Article View: 213 PDF Download: 376 |
||||