معوقات توظيف الآيباد في تدريس العلوم من وجهة نظر معلمات العلوم في ضوء بعض المتغيرات | ||||
التربية (الأزهر): مجلة علمية محکمة للبحوث التربوية والنفسية والاجتماعية) | ||||
Article 6, Volume 36, 175جزء1, October 2017, Page 243-280 PDF (1006.77 K) | ||||
Document Type: بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس | ||||
DOI: 10.21608/jsrep.2017.6660 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
هدى محمد الکنعان | ||||
أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد کلية التربية – جامعة القصيم | ||||
Abstract | ||||
هدف التعرف على معوقات توظيف الآيباد في تدريس العلوم من وجهة نظرمعلمات العلوم. والکشف عن الفروقات في المعوقات التي تعزى للمتغيرات التالية:- المؤهل العلمي والتخصص وسنوات الخدمة في التدريس والمرحلة الدراسية والمقررات والصفوف الدراسية وحضور دورات تدريبية عن استخدام الآيباد في التعليم. واستخدم المنهج الوصفي المسحي. وتم إعداد استبانة لقياس المعوقات. وطُبقت الاستبانة على عينة عشوائية تکونت من مائة وستاً وأربعين معلمة. وکشفت النتائج عن تحقق معوقات توظيف الآيباد في تدريس العلوم (الدرجة الکلية) بدرجة کبيرة، وتحققت المعوقات المرتبطة بتوافر البنية التحتية لتوظيف الآيباد في تدريس العلوم، والمعوقات الفنية لتوظيف الآيباد في تعليم العلوم ، والمعوقات المرتبطة بضعف مهارات توظيف الآيباد في تعليم العلوم بدرجة کبيرة. بينما تحققت المعوقات المرتبطة بضعف الوعي بأهمية توظيف الآيباد في التعليم والاتجاهات السلبية نحوه بدرجة متوسطة وتحققت المعوقات المرتبطة بالتأثيرات السلبية لتوظيف الآيباد ، والمعوقات الخاصة بالبيئة التعليمية بدرجة کبيرة. وأسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائياً في تقييم المعلمات للمعوقات (الدرجة الکلية) راجعة للمتغيرات السابقة. Obstacles of Integrating iPad in Teaching Science from the Perspectives of Female Science Teachers in Light of some Variables Abstract The purpose of this research is to investigate obstacles associated with the integrate of iPad. from the perspectives of female science teachers. The research examined differences attributed to variables including: academic degree, years of teaching experience, specialization, courses and classes taught, attended training courses associated with the use of iPad in teaching. The current research used Descriptive Survey Method. The researcher was distributed a questionnaire to a random sampleof 146 female science teachers. The findings showed that the obstacles associated with theintegrate of iPad in science teaching as a whole were present with high level. This is to say; obstacles associated with the availability of infrastructure for the integrate ofiPad, technical obstacles associated with employment of iPad, and obstacles associated with weak employment of iPad skills were all present with high level. However, obstacles associated with awareness of the importance of using the iPad in education and users' negative attitudetowards IPad were present with moderate level whereas obstacles associated with negativeeffects of the use of the iPad and learningenvironment were present with high level. There were no statistically significant differencesat the level of 0.01 found in the reality of the obstacles associated with the integrate of iPad inscience teaching (total score) attributed to the previous a variables. | ||||
Keywords | ||||
معوقات; آيباد – معلمات العلوم. obstacles – iPad; female science teacher | ||||
References | ||||
المراجع العربیة:
10. السنوسی، هالة عبد القادر سعید.( نوفمبر2013) ."مدى وعی طلاب جامعة الدمام باستخدام التعلم بالجوال m- learning ".دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس ASEP .( العدد الثالث والأربعون ). الجزء الثانی . ص ص 127-148. 11. عبدالعظیم، عبد العظیم صبری.(2016).استراتیجیات وطرق التدریس العامة والإلکترونیة. القاهرة: المجموعة العربیة للتدریب والنشر. 12. العساف، صالح حمد.(1995).المدخل إلى البحث فی العلوم السلوکیة.الریاض: مکتبة العبیکان.
18. Cottrell, Stella and Morri, Nell.(2016). مهارات التعلم أدوات التکنولوجیة العصریة. (ترجمة هبة عجینة).القاهرة المجموعة العربیة للتدریب والنشر. المراجع الأجنبیة: 1- Barbour, M. And Grzebyk, T. Q. .( 17Mar 2014). iPads for teachers? The challenges of integrating technology in the classroom. In M. Searson & M. Ochoa (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference in Jacksonville. Florida: United States. . [Available Online] Retrieved 17/2/2015 from http://www.editlib.org/p/131006
2- Barrett-Greenly, T. C. .(2012)." Investigating The Impact Of Professional Development On Teacher Practices And Beliefs FS Regarding The Use Of Mobile Educational Applications In The Classroom". Unpublished Ph.D. dissertation , University of Delaware .
3- Benton, B. K. . (2012)."The IPAD As An Instructional Tools :An Examination Of Teacher Implemention Experiences". Unpublished Ph.D. dissertation, University of Arkansas .
4- Geer, R., White, B.. Zeegers, Y., AU, W., and Barnes, A. .(2015)."Emerging pedagogies for the use of IPads in Schools" . British Journal of Educational Technology ,p.p.1-9 .
5- Gong , Z. and Wallace, J. D.. (February 2012)." A Comparative Analysis of iPad and Other M-learning Technologies: Exploring Students’ View of Adoption, Potentials, and Challenges" . Journal of Literacy and Technology ,Volume 13. (Number 1).2-29 .
6- Gros, L. H. . ( May 2013) .'' Obstacles And Opportunities Of IPAD Use Balance Of Acceptance In Texas School System''. Ph.D. dissertation Submitted to the SoutheasternLouisianaUniversity, Hammond : Louisiana .
7- Karsenti, T. et al . (2013) . The iPad in education: uses, benefits,and challenges – A survey of 6057 students and 302 teachers in Quebec, Canada. . [Available Online] Retrieved 19 May 2016 from http://www.karsenti.ca/ipad/pdf/iPad_report_Karsenti-Fievez_EN.pdf
8- Kim, . and Ong, S. M. .(Fall 2005)."An Exploratory Study Of Factors InfluencingM-Learning Success ". Journal Computer Information Systems.46.(1) . P.P.92-97
9- Melhuish, K. and Falloon, G.. (2010). Looking to the future: M-learning with the iPad. Computers in New Zealand Schools: Learning, Leading, Technology. 22(3).1-16 .
10- Messinger, J. .(December 2011) .'' M-Learning : AN Exploration Of The Attitudes And Perceptions OfHigh School Students Versus Teachers Regarding The Current And Future Use Of Mobile Devices For Learning". Ph.D. dissertation , PepperdineUniversity.
11- O’Malley P., Lewis, M.E.B., Donehower, C. and Stone. D. .(2014). "Effectiveness of Using iPads to Increase Academic Task Completion by Students with Autism ". Universal Journal of Educational Research .2.(1). p.p. 90-97.
12- Pavan, P.N.V. ;Santhi, H. ;and Jaisankar, N.. (June 2012) ." A Survey on M-Learning". International Journal of Computer Applications .Volume 48.( No.3). p.p.17-21
13- Sarrab, M., Al-shihi, H. and Osama, M. H. R. .(2013). "Exploring Major Challenges and Benefits of M-learning Adoption". British Journal of Applied Science & Technology . 3.(4). 826-839 .
14- Vu, Phu. (2013) .'' An Inquiry Into How Ipads Are Used In Classrooms ''. Ph.D. dissertation . Southern IllinoisUniversity, Carbondale.
Yusuf , H. .(March/April 2014) ." Preliminary study on teachers' use of the ipad in bachelor of education program at a private university in Malaysi? ". TeachTrends. Volume 58(Number 2). P.P.14-19 | ||||
Statistics Article View: 247 PDF Download: 358 |
||||