"التقنيات المتطورة للواقع الافتراضي و الإفادة منها في مجال التصميم ثلاثي الأبعاد" ( دراسة وصفية تحليلية ) | ||||
مجلة الفنون التشکيلية والتربية الفنية | ||||
Article 12, Volume 2, Issue 1, January 2018, Page 341-371 PDF (1.19 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfea.2018.76091 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
عمرو احمد محمد عبد الله* | ||||
قسم التصميمات الزخرفية،کلية التربية الفنية،جامعة المنيا | ||||
Abstract | ||||
فکرة "الواقع الافتراضي" تقوم على مساعدة المستخدمين على اختبار عالمٍ غير حقيقي، وربطه بالحواس الخمس. والأجواء التي تصنعها الأجهزة، تبدو قريبة جداً من الواقع، کأنها حقيقية فهذا العالم المبتکر قائم على تصميم ثلاثي الأبعاد 3D، يفوق في بعض الأحيان خيال الإنسان وقدرته العقلية , فالواقع الافتراضي و الرؤية ثلاثية الأبعاد في وقتنا الحالي اصبحت اتجاة عالمي في کل المجالات التقنية , العلمية و الفنية ومن الضرورات الملحة للبحث العلمي في المجال الفني مما لها من إمکانات متعددة تتيح للمستخدم التعمق بشکل کبير داخل البيئة الافتراضية واشتراک أکثر من حاسة في التفاعل بالبيئة الافتراضية من إبصار وسمع وحرکة وأصبح اتجاه عالمي فيما يخص النواحي الفنية حيث أن اغلب المتاحف العالمية مثل متحف اللوفر بباريس وبعض المتاحف الشهيرة الأخرى فقد أتيحت حاليا من خلال الواقع الافتراضي وهذا ما يتطرق إليه البحث الحالي حيث انه أصبح من الممکن إنتاج لوحات فنية يتفاعل معها المشاهد بحيث انه يستطيع أن يتحرک داخل اللوحة الفنية في مساحات لانهائية من الفراغ لا يحدها شيء غير خيال المصمم المنتج للوحة ومن هنا أيضا اختلف مسمي العمل الفني من لوحة فنية إلى واقع فني افتراضي , ويسعي هذا البحث إلى عرض أفضل هذه التقنيات وأحدثها وبعض تطبيقاتها العملية . The idea of virtual reality is to help users test a world that is not real, and connect it to the five senses. The virtual world is based on a 3D design that sometimes outweighs human imagination and mental ability. Virtual reality and 3D vision are now a global trend in all areas of technology, Scientific and technical and the urgent need for scientific reseasrch in the field of art, which has the potential of multiple allows the user to deepen deeply within the virtual environment and the participation of more than a sense of interaction in the virtual environment of sight and hearing and movement has become a global trend in terms of technical aspects where most of the world museums, The Louvre in Paris and some other famous museums have now been made available through virtual reality . This is what the current research mechanism is concerned with, since it is possible to produce paintings that interact with the viewer so that he can move within the artistic painting in infinite spaces of space that is not limited by anything other than the imagination of the designer who is the producer of the painting. Hence, the name of the artwork differs from painting to lacquer And this research seeks to show the best of these techniques and the latest and some practical application. | ||||
Keywords | ||||
التقنيات المتطورة- الواقع الافتراضي; التصميم ثلاثي الأبعاد | ||||
References | ||||
1- Andrew, Dadez, Chris Harris, Dean Lego, and Tajan Rurik:(2003)- "Distinguish and reduce the blurring of vision in the printing of three-dimensional images" Research published in the Journal of Visual Engineering .
2-Anna Konare: (2010) "Integrating Stereoscopic Vision with Traditional Art Fields and Building Techniques for Web Sites",- Department of Technical Photography, Nanyang University of Technology, Singapore Ph.D.
3-Evan Lee, Edward Beck, Richard Winchy and Christophe Littoro: (2012) "Enhancing three-dimensional applications using imaginative 3D vision and different forms of vision" Department of Computer Science, University of Auckland, South Australia .
4-Henry Daites: (2013) "Reproduction of Three-dimensional Evangelical Images", University of Kentowski, Lexington, USA, Ph.D. 5-Jongun Kim, Yunghum Kim, Jesso Hong, Gilber Berg, Kihon Hong and Seng Wen Ming - School of Electrical Engineering, Seoul University, South Korea, Pyong Yuli - Information Systems Department, King Hee University, South Korea(2011) "Full-color elliptical dimensions using bi-positive filters " published research online>
6- Rahul Arora, Rubaiat Habib Kazi, Fraser Anderson, Tovi Grossman, Karan Singh, George Fitzmaurice : (2017) -Experimental Evaluation of Sketching on Surfaces in VR - University of Toronto , ON, Canada . 7- Moses Okechukwu Onyesolu and Felista Udoka Eze: (2011)- Understanding Virtual Reality Technology:Advances and Applications -Nnamdi Azikiwe University, Awka, Anambra State., Federal University of Technology, Owerri, Imo State,Nigeria .
8- Tomasz Mazuryk and Michael Gervautz : ( 2005) - Virtual Reality History, Applications, Technology and Future - Institute of Computer Graphics Vienna University of Technology, Austria .
9- Sohhyoun Yoon: (2010) - VIRTUAL REALITY IN ART EDUCATION –- Virginia Commonwealth University .
10- Jozef Novak-Marcincin, Peter Brazda, Miroslav Janak, Marek Kocisko: (2011)- APPLICATION OF VIRTUAL REALITY TECHNOLOGY IN SIMULATION OF AUTOMATED WORKPLACES - Primjena tehnologija virtualne stvarnosti u simulaciji automatiziranih radnih mjesta . | ||||
Statistics Article View: 759 PDF Download: 3,078 |
||||