العلاقة التکاملية بين بنية العمل القصصى وبنية الشکل الفنى لأثراءالأخراج القصص المصور(comics) The integral relation between the story structure and the artistic form structure in designing comics | ||||
مجلة الفنون التشکيلية والتربية الفنية | ||||
Article 5, Volume 2, Issue 2, July 2018, Page 185-238 PDF (2.15 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfea.2018.76116 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
هناء حسن عبد الرحمن عامر* | ||||
کلية الفنون الجميلة،جامعة المنيا | ||||
Abstract | ||||
فن القصص المصور ( comics ) هو شکل من اشکال الرسوم التوضيحية و هى عبارة عن رسوم وصور معروضة فى ترتيب زمنى مصاحبة عادة لنص فى شکل بالونات للکلام و تستخدم للتوضيح و الفن يهدف الى نقل المعلومات للأنتاج استجابة جمالية و معرفية للمتلقى. و هى ايضا شکل أدبي من أشکال القصة السردية تعرف بأدب القصة المصورة أى التمثيل التصويرى للسرد، و جميع النظريين في مجال القصة المصورة يؤکد على القيمة المضافة من التعاون الإبداعي بين المجالين ، حيث يتفاعل المرئيات والنصوص فى حوار مفتوحکما أن تعريف الکوميکس الواسع جعل منه مجالاً يکتبه الکثيرون ليس فقط لمجرد اللهو والهزل بل انتشر في مجالات متنوعة أهمها الإعلام والتسويق ، حيث تميزت بأسلوبها المنهجى فى عرض الافکارللأخرين بطريقة سلسة ومرکّزة . و لأهمية هذا المجال و مدى تأثيره على الجمهور کانت هذه الدراسة لتعريف و تحليل بنية القصة و ادراک العلاقة التکاملية بين عناصرها و عناصر بنية الشکل الفنى لاخراج القصة المصورة فى صفحات الکتاب . ولمعرفة بناء العمل القصصى المصورة لابد من أدراک العلاقات بين عناصر القصة السردية التى تتمثل فى ( الفکرة ، الحدث ، السرد ، البناء ، الشخصيات ، الزمان و المکان ) و طريقة بناء الحدث القصصى حيث يوجد عدة طرق لبناء الحدث القصصى ابسطها الطريقة التقليدية و هى من ثلاث مراحل ( البداية أو المقدمة ، العقدة حيث تصاعد و تهاوى الصراع ، حتى زوال المشکلة فى النهاية ) و بناء القصة المصورة (comics) و عناصرها هو نفسه بناء القصة الادبية و عناصرها. و لبناء الشکل الفنى للقصص المصورة ثلاث عناصر رأيسية " الصور – التسلسل –الترکيب " کما ان ترتيب الاشارات البصرية و السمات الموجهة و التى تجتمع لتظهر من خلالها علاقات الترکيب أو التسلسل للرسوم بنظام زمنى معين تدعم القراءة الصحيحة إن کانت أحداثها بطيئة أو سريعة أو متسلسلة أو متقطعة أو تناوبية . وأيضا من خلال حرکة الخطوط و الألوان و المؤثرات و الإشارات و التعبيرات يمکن للرسوم المتتابعة نقل الإحساس بالزمن و المعلومات المراد التعبير عنها . و الرسوم المتتابعة تبنى من أجزاء ولکن فى تجميع و ترکيب أجزائها تعتبر وحدة دلالية . و نستنتج من الدراسة أن العمل القصصي المصور بنية متکاملة العناصر مترابطة بشکل منظم و أن العناصر داخل القصة لها معاني متشابکة کلما توحدت العلاقات بينها لذلک فأن دراسة بنية القصة المصورة و العلاقات القائمة بين عناصرها و کيفية إدراکها من الأهمية بمکان للتوسع فى دراسة هذا الفن بالدول العربية و بالأخص فى مصر . Comics is a type of illustrations, which are drawings and images displayed in a chronological order, usually combined with texts in speech balloons, and it is used for clarification. This type of illustrations aims to transfer information, and to havean aesthetic and epistemic effect on the audience. Moreover, comics is a type of literature, in which the narrative is represented in images. All comics theorists emphasize the value of the creative cooperation between the two fields, as visuals and texts interact in an open dialogue. The broad concept of comics allowed it to be used not only for fun and entertainment but also in media and marketing. Comics is distinguished for its systematic approach in displaying ideas in an easy and focused manner. Because of the importance of this field and its influence on audience, this study comes to define and analyse the story structure, and to clarify the integral relation between its elements and the elements of the artistic form structure of comic books. In order to know the structure of a comic book it is important to realize the relation between the elements of a narrative, the structure of the story and the structure of a comic and its elements, which are the same as those of a narrative. The elements of a narrative are the theme, the plot, the narration, the structure, the characters, the time and the place. Actually, there are different story structures; the simplest one is the traditional one which consists of three parts (The introduction, the climax and the resolution). As for the artistic form of comics, it has three main elements which are images, sequence and structure. The arrangement of the visual signals and the intended features, which combine together to show the relation between the sequence of drawings and a certain temporal system, contributes to the proper reading of the story whether its events are slow, rapid, sequential, intermittent or rotational. Also, through the motion of lines, colors, effects, signals and impressions, the sequential juxtaposed panels can provide the reader with the sense of time and information meant. Comics is constructed of different parts but all of them act together as one unit. We conclude that comics is an integrated work, and the more the elements inside the story are unified, the more they have interrelated meanings. Therefore, studying the structure of comics, the relations between its elements and how to perceive them is a very important field of study to be tackled in the Arab word and particularly in Egypt. | ||||
Keywords | ||||
العلاقة التکاملية; العمل القصصي- الشکل الفني; القصص المصورة; Comics | ||||
References | ||||
1- Joseph Austin Thurmond. Gaming The Comic Book: Turning The Page on How Comics and Videogames Intersect as Interactive, Digital Experiences.Gardner-Webb University. 2017.
3- - سارة حسان- ما هو السردMar 31 2018
http://mawdoo3.com/%D9%85%D8%A7_%D9%87%D9%88_%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%B1%D8%AF
4- https://sahary.ae/2013/02/09/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B5%D8%B5%D9%8A/
5- https://translate.google.com.eg/translate?hl=ar&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Sequential_art&prev=searchMay 5 2018
8- المنهج البنیوی: جذوره، ومفاهیمهhttp://www.startimes.com/?t=23274660May 1 2018
9- ملامح البناء الفنی للقصة القصیرة-محمد العنتبلىhttps://www.rqiim.com/elentably/%D9%85%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%86%D9%8A-%D9%84%D9%84%D9%82%D8%B5%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9
10- .docالعناصر20%القصصیةwww1.amalnet.k12.il/ksaife/profession/arabic/DocLib4/ May 10 2018
11- http://mawdoo3.com/%D9%85%D8%A7_%D9%87%D9%8A_%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B5%D8%A9 –Apr 30 2018
12- https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%A8%D9%83%D8%A9 - May 10 2018
13- thaqafat./com2015/10/28622-May 10 2018الزمان والمکان فی منظور القصة الحدیثة-طالب عباس الظاهر
14- https://www.albawaba.com/ar/%D8%A3%D8%AF%D8%A8%D9%88%D8%AB%D9%82%D8%A7%D9%81%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B5%D8%A9%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B5%D9%8A%D8%B1%D8%A9%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%A6%D8%B5%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1-1088688 – May 2 2018القصة القصیرة.. خصائصها وعناصرها
16- How to Use 3-Act Story Structure in Comic Stripshttps://translate.google.com.eg/translate?hl=ar&sl=en&u=https://timstout.wordpress.com/2011/09/03/how-to-use-3-act-story-structure-in-comic-strips/&prev=search
17- Peter Jonathan James. Funny in the Funnies: The Formalist Comedy of Comic Strips. Memorial University of Newfoundland (Canada). 2012.
18- Eric James Stainbrook. Reading comics: A theoretical analysis of textuality and discourse in the comics medium. Indiana University of Pennsylvania.2003.http://mplbci.ekb.eg/MuseProxyID=1105/MuseSessionID=0811jnxn5/MuseProtocol=https/MuseHost=search.proquest.com/MusePath/pqdtglobal/docview/305299727/FAD76B9007D44DE1PQ/1?accountid=178282
| ||||
Statistics Article View: 958 PDF Download: 1,290 |
||||