موقف الحنفية من تخصيص عام النص الشرعي بالعرف | ||||
حولية کلية الدعوة الإسلامية بالقاهرة | ||||
Article 6, Volume 14, Issue 31, 2019, Page 491-538 PDF (1.34 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfdc.2019.76713 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
ايناس محمد حمد الغرايبه* | ||||
قسم الفقه المالکي –کلية الفقه المالکي- جـامــعـة الــعلـوم الإســـلامــيـة الـعالـمـيـة-الأردن | ||||
Abstract | ||||
تُلقي الدراسة الضوء على موقف الحنفية من تخصيص عام النص الشرعي بالعرف بقسميه القولي، و العملي، فقد بيّنت معنى العام، و أقسامه، و حکمه، و معنى العرف، و أنواعه، و أدلة حجيته، و معنى التخصيص، و أقسام دليل التخصيص عندهم. و توصّلتْ الدراسة إلى أن الحنفية يقولون بتخصيص عام النص الشرعي بالعرف القولي، و العرف العملي، و الأمثلة على ذلک کثيرة. The study sheds light on the opinion of the Hanafis from the generalization of the legal text in the literal and practical sections. I explained the meaning of the general, and its sections, and I explained the meaning of the mores, its types, the evidence of its justification, and the meaning of the specific. And the Customization directory sections The study concluded that the Hanafis say that the generalization of the legal text is based on the legal tradition and the practical custom, and the examples are many. | ||||
Keywords | ||||
موقف; الحنفية; تخصيص; النص; العرف | ||||
Statistics Article View: 339 PDF Download: 301 |
||||