فاعلية برنامج قائم على البنائية الاجتماعية في تنمية المهارات اللغوية المدرسية لدى الطلاب المعلمين بکليات التربية في العراق | ||||
بحوث فى تدريس اللغات | ||||
Article 1, Volume 8, Issue 8, March 2019, Page 1-24 PDF (555.97 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/ssl.2019.81049 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
أحمد محمد حسن النعيمي* | ||||
باحث ماجستير بکلية التربية جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
المستخلص هدف هذا البحث إلى: تنمية المهارات اللغوية المدرسية لدى الطلاب المعلمين قسم اللغة العربية بکليات التربية في العراق، وذلک من خلال إعداد برنامج قائم على البنائية الاجتماعية. ولتحقيق هدف البحث قام الباحث بالإجراءات التالية: § دراسة نظرية لما جاء بالبحوث والدراسات والأدبيات السابقة ذات الصلة بموضوع البحث الحالي. § إعداد قائمة بالمهارات اللغوية المدرسية اللازمة للطلاب المعلمين. § إعداد اختبار المهارات اللغوية المدرسية اللازمة للطلاب المعلمين. § إعداد البرنامج القائم على البنائية الاجتماعية لتنمية المهارات اللغوية المدرسية لدى الطلاب المعلمين. § اختيار عينة البحث من الطلاب المعلمين قسم اللغة العربية بکليات التربية بالعراق، وتوزيعها على مجموعتين: تجريبية وضابطة. § تطبيق اختبار المهارات اللغوية المدرسية على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقاً قبلياً. § تطبيق البرنامج القائم على البنائية الاجتماعية على طلاب المجموعة التجريبية في حين تدرس المجموعة الضابطة بالبرنامج المعتاد. § تطبيق اختبار المهارات اللغوية المدرسية على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقاً بعدياً. § إجراء المعالجة الإحصائية لدرجات التطبيقين القبلي والبعدي، وتم التوصل إلى عدد من النتائج من أهمها: فاعلية البرنامج القائم على البنائية الاجتماعية في تنمية المهارات اللغوية المدرسية لدى الطلاب المعلمين قسم اللغة العربية بکليات التربية في العراق. § قدم البحث في النهاية عدداً من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها. Abstract This program aimed at: developing the School Linguistic skills of Student – Teachers of the Arabic Language Department in Faculties of Education in Iraq throughout carrying out a program based on Social Constructivism. To achieve the research goals, the researcher preformed the following procedures: A theoretical study of previous literature, studies and researches related to subject of the recent research. Designing a list of the school linguistic skills of student – teachers. Designing a test for the school linguistic skills of student – teachers. Preparation of the program based on social constructivism on developing the school linguistic skills for student – teachers. selecting the sample of students from student – teachers of the Arabic language department in faculties of education in Iraq, and divide them into two groups: control group and the other is experimental. Administration of the school linguistic skills pre-test to both the two groups (control and experimental). Application of a program based on social constructivism to students of the experimental group while teaching the control group by the traditional method. Administration of the school linguistic skills post-test to both the two groups (control and experimental). Conducting statistical processing for both post- and pre-test scores, and the most important result reached was: The effectiveness of the program based on social constructivism in the development of the school linguistic skills from student – teachers of the Arabic language department in faculties of education in Iraq. The research finally presented a number of proposals and recommendations in the light of the findings. | ||||
Keywords | ||||
کلمة مفتاحية: البنائية الاجتماعية ، المهارات اللغوية المدرسية ، الطالب - المعلمون في کليات التربية Key Word: Social Constructivism; The School Linguistic skills; Student – Teachers in Faculties of Education | ||||
Statistics Article View: 273 PDF Download: 6,394 |
||||