توظيف الصورة الفنية عند شعراء التجديد في العصر الحديث | ||||
حولية کلية اللغة العربية بجرجا | ||||
Article 1, Volume 24, Issue 1, June 2020, Page 1-56 PDF (7.91 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfag.2020.81389 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
سيد أحمد عبد الرحمن محمد | ||||
الأستاذ المساعد في کلية العلوم والآداب بالقريات ـ جامعة الجوف بالمملکة العربية السعودية ومدرس الأدب والنقد بکلية اللغة العربية بجرجا ـ جامعة الأزهر | ||||
Abstract | ||||
الملخص تُعدّ الصّورة الشعريّة الرّکن الأساس في البناء الشعريّ، فهي تواکبه في ظروفه وأحواله المتعدّدة ، فإذا ما تغيّرت مفاهيمه ونظريّاته، فإنّها تتغيّر، وتتغيّر معها نظريّاتها ومفاهيمها ، ويظلُّ الاهتمام بها قائمًا، وتبقى خلقًا جديدًا طالما هناک شعرٌ وشعراء مبدعون ، واعتماد على الخيال ومعطيات العقل.. وکانت الصورة الشعريّة أحد الأرکان الأساسيّة التي خضعت للنقد والتحليل، لأنّها تعدّ إحدى أهمّ الرّکائز التي تُبنى عليها القصيدة العربيّة، وإحدى مکوّناتها الإبداعيّة والفنّيّة، لما يکمن فيها من طاقة جماليّة وإيحائيّة تولِّدها أحاسيس الشاعر، وتعکس بدورها أفکاره ونظرته إلى الإنسان والکون الحياة .. وقد حظيت الصورة الشعريّة باهتمام شعراء التجديد في العصر الحديث فأوْلَوْها عناية خاصّة جمعت بين فنون تشکيلها وبنائها بروابط نُسجت بين مکوّناتها المختلفة ، حتّى أصبحت سمة بارزة من سمات النصّ الشعريّ، وعلامة فارقة تدلّ على تطوّر الشعر العربيّ وتقدّمه، ومواکبته الحداثة العصريّة، وصنوف متطلّباتها . وتنوّعت الصورة الشعريّة وخصوصيّاتها تبعًا لتمايز الخيال واختلافه بين شاعر وآخر، ومفهوم الشعر بشکل عامّ عند شعرائنا المحدثين . وهذه الدراسة تحاول الوقوف عند بنية الصورة الفنية في النص الـشعري الحداثي ، بوصفها الملمح الرئيس للحداثة بما يکمن في عناصرها مـن دهـشة ، ومفارقة ، وانزياح ، وخيال فسيح ، يفتح الآفاق لدى المتلقين لقراءات متعددة ومفتوحة. The poetic image is the main element in the poetic structure, it is closely related to its many circumstances and situations, and if its concepts and theories change, it changes, its theories and concepts change with it, and it remains concerned with them, and it remains a new creation as long as there are creative poetry and poets. And based on imagination and the facts of reason. The poetic image was one of the main pillars that were subject to criticism and analysis, as it is considered one of the most important pillars on which the Arab poem is built, and one of its creative and artistic components, because of its esthetic and evocative energy generated by the feelings of the poet. In turn, it reflects his ideas, his view of man and the universe of life. The poetic image has received the attention of the poetic poetry of the modern era, and they have given it special attention that brought together the art of its formation and construction with links that have been woven between its different components, so that it became a prominent feature of the poetic text. The sign is a sign of the evolution and progress of Arab poetry, the modern modernity and the kinds of its requirements. The poetic image and its peculiarities varied according to the differentiation of imagination and its difference between one poet and another, and the concept of poetry in general in our modernist feelings. This study tries to stand at the structure of the technical image in the modernist poetic text. As the main allusion to modernity lies in its elements of obscene, ironic, disorienting, and vast imagination, it opens up prospects for recipients of multiple open readings.Abstract | ||||
Keywords | ||||
الصورة الفنية; العصر الحديث; الشعر; توظيف الصورة; شعر التجديد; شعر حديث Art Picture; modern era; Poetry; Picture Employment; Poetry Renewal; modern Poetry | ||||
Statistics Article View: 748 PDF Download: 575 |
||||