فعالية استخدام التقويم التکويني الإلکتروني في خفض قلق الاختبار والدافع للإنجاز الأکاديمي لدى الطالب/ المعلم للرياضيات بجامعة نجران | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 2, Volume 19, Issue 7, July 2016, Page 34-54 PDF (825.17 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2016.81395 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
حسن شوقي علي حسانين1; محمد علي عوضه الشهري2 | ||||
1أستاذ مشارک کلية التربية – جامعة نجران وجامعة المنيا | ||||
2أستاذ مشارک کلية التربية – جامعة نجران | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي تعرف فعالية استخدام التقويم التکويني الإلکتروني في خفض قلق الاختبار والدافع للإنجاز الأکاديمي لدى الطالب المعلم للرياضيات -بجامعة نجران. ولتحقيق ذلک تم إعداد عشرة اختبارات الکترونية موضوعية في وحدات مقرر طرق تدريس الرياضيات بالإضافة لمجموعة من الأنشطة والوجبات وتحميلها على نظام التعلم الإلکتروني البلاک بورد Blackboard، کما تم إعداد مقياس قلق الاختبار، ومقياس الدافع للإنجاز الأکاديمي لدى طلاب مقرر طرق تدريس الرياضيات. وتکونت عينة البحث من (18) طالباً وهم جميع طلاب المسجلين في المقرر بالفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2014-2015 الموافق 1435-1436 هـ. وأظهرت النتائج فعالية التقويم التکويني الإلکتروني في خفض قلق الاختبار، وزيادة الدافع للإنجاز الأکاديمي، وعدم وجود علاقة ارتباطية دالة بين خفض قلق الاختبار والدافع للإنجاز الأکاديمي لدى عينة البحث. The present study aimed to identify the effectiveness of using e-formative evaluation on reducing test anxiety and motivation for academic achievement among pre-service mathematics teachers at Najran University. For achieving the purpose of the study, ten e-tests in Math Teaching Methods course, as well as some activities and assignments uploaded to the Blackboard System, test anxiety scale and academic achievement scale for motivation have also been prepared. The sample consisted of (18) pre-service mathematics teachers who enrolled in Math teaching methods course at College of Arts and Science, Najran University in the first semester of the academic year 2014/2015. The results showed the effectiveness of using e-formative evaluation on reducing test anxiety as well as increasing the motivation for academic achievement among the participants. There was no significant correlation between the reduction of test anxiety and motivation for academic achievement among the participants. | ||||
Keywords | ||||
التقويم التکويني الإلکتروني; قلق الاختبار; الدافع للإنجاز; e-formative evaluation; test anxiety; motivation | ||||
Statistics Article View: 202 PDF Download: 279 |
||||