فاعلية الخرائط الذهنية في علاج صعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Article 3, Volume 20, Issue 5, July 2017, Page 90-120 PDF (865.42 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2017.81625 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
نبيل صلاح المصيلحي جاد | ||||
مدرس المناهج وطرق تعليم الرياضيات کلية التربية – جامعة العريش | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية الخرائط الذهنية في علاج صعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي؛ وللتحقق من ذلک تم إعداد اختبار تحصيلي/ تشخيصي، وتحديد قائمة بصعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي ، وأدوات المعالجة التجريبية وفقاً لإستراتيجية الخرائط الذهنية، وأداة القياس (اختبار صعوبات تعلم الرياضيات)، وتم تطبيق التجربة على عينة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي ، وتوصل البحث الى فاعلية الخرائط الذهنية في علاج صعوبات تعلم الرياضيات بمستوياتها المختلفة لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي. The present research aimed measuring the effectiveness of mind maps in treating the difficulties of mathematics learning for the pupils of the second grade of preparatory stage . To recognize that , an achievement test \ diagnosis test is prepared and a list of difficulties of mathematics learning is limited for the pupils of the second grade of preparatory stage and the tools of the experimental treatment according to mind maps strategy are prepared . The tool study of measurement ( the test of difficulties of mathematics learning) is conducted. The experiment is applied on a sample of the pupils of the second grade of preparatory stage. The research result revealed the effectiveness of mind maps in treating the difficulties of mathematics learning for the pupils of the second grade of preparatory stage. | ||||
Keywords | ||||
الخرائط الذهنية; علاج صعوبات تعلم الرياضيات | ||||
Statistics Article View: 297 PDF Download: 305 |
||||