The Variables of formal structures in Interior Design | ||||
International Design Journal | ||||
Article 5, Volume 9, Issue 1 - Serial Number 29, January 2019, Page 59-72 PDF (931.09 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/idj.2019.83596 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
Ali Mohsen Zair1; Badria Mohammed Hassan Faraj2 | ||||
1Assistant Lecturer, Interior design specialization, Institute of Fine Arts, Baghdad | ||||
2Assistant Professor, Design Department, Interior design Division, Faculty of Fine Arts, Baghdad University. | ||||
Abstract | ||||
The formal structures in the design of interior spaces possess characteristics and appearance qualities that are fully functional and aesthetic value . They are fictional reality and sometime overlapping with their material characteristics and the characteristics of the designer's free idea in the formulation of materials which change the visual perception into the physical form to express meaning , direct the using ,and support the aesthetic values. The theoretical framework: came from two subjects. The first included the formal and physical structures of the , and the considerations of their use according to their physical and physical structures in the design of interior spaces, and their role in directing and guidance in the active spaces of the corridor space and the semi-active movement in the study spaces of schools and kindergartens. Next, the design motives were dealt with between the realistic elements and the virtual imaginary elements through the expressive forms and their role in the using functional variable and the aesthetic variable, and their design treatments accordingly. Then, indicators were extracted and adopted in the process of analyzing the intentional sample. The research procedures that are determined by the descriptive method in the analysis process. Research community and the sample: represented in educational schools and kindergartens by two sample, global , and Arabic. Results: Most of the physical of objectivity forms in the form of contradictory with the surrounding circles, and appeared in a dramatic imagination when placed in different circles as formal borrowing collect between the reality and imagination. Also elements of the structural variables formed from the reality and the assumption in the structural determinants walls, floors, ceilings, openings, focusing on the walls and exploitation it in the use of formal elements more than other elements. The interior designer focused more on the use of formal elements in the corridors than in the study spaces. The second sample came in a different and non-rolling style, while strangely in the hallway space. The components of formal variables are directly and effectively affected by the memory of the recipients, especially their ages. The role of the reveal material is not limited to supporting one function, especially the basic qualities, including the indirect and need to be within the limits of the absorption of age groups and their ability to interpret, so meet the laws of constants in the images beloved in a fictional form. The relative of objectivity of beauty makes the interpretation in the interpretation and reasoning of the design form a difference generates pluralism in the meaning appears more in the individual recipient and less as the designs expanded to the groups so the stimuli vary in quantity and in the consideration of them , the larger the area of receiving groups more in the individual. | ||||
Keywords | ||||
Variables; formal structures; Interior Design | ||||
References | ||||
[1]- ناجی زین الدین المصرف، بدائع الخط العربی، مدیریة الثقافة العامة، بغداد: 1972 ص 269. 2- عبد السلام المسدی، قاموس اللسانیات، الدار العربیة للکتاب، طرابلس: 1984، ص 175. 3- توماس مونرو،التطور فی الفنون، ترجمة:عبد العزیز توفیق وآخرون، الهیئة العامة للکتاب، مصر: 1972ص151. 4- المصدر نفسه، ص 152. 5- ابن منظور، ابی الفضل جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، المجلد الاول، ج4، ط1، منشورات مؤسسة الاعلمی للمطبوعات لبنان- بیروت: 2005, ص365. 6- جمیل صلیبا، الموسوعة الفلسفیة، ج1، دار الکتاب اللبنانی، بیروت: 1964، ص217. 7- ابراهیم زکریا، مشکلة البنیة، دار مصر للطباعة، القاهرة: ب. ت.ص192-193 8- روجیه غارودی، البنیویة، لسفة موت الانسان، ترجمة:جورج طرابلسی، دار الطلیعة، بیروت: 1982، ص17. 9- ابن منظور،ابی الفضل جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب،مجلد1،ج1،ط1،مصدر سابق، 2005ص2075. 10- نور ثرب فرای، تشریح النقد، ت: محمد عصفور، ط 1، الجامعة الاردنیة، عمان: 1991ص 103. 11- جورج سانتیانا، الاحساس بالجمال، مکتبة الانجلو المصریة، القاهرة، بدون سنة طبع، ص120. 12- روزنتال.یودین.م.ب.الموسوعة الفلسفیة،ت:سمیرکرم،ط5،دارالطلیعة للطباعة،النشر،بیروت، لبنان: 1985ص 263. 13- ابن منظور، ابی الفضل جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، مجلد5، ج37، ط1، مصدر سابق, 2005، ص4894- 4896. 14- جمیل صلیبا، المعجم الفلسفی, مصدر سابق، ص552. 15- ابن منظور، ابی الفضل جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، مجلد5، ج37، ط1، مصدر سابق، 2005، ص3387. 16- مجموعة من المؤلفین، المعجم الوسیط، مجمع اللغة العربیة، الادارة العامة للمعجمات واحیاء التراث، مکتبة الشروق الدولیة، ط4، 2004 ص682-683. 17- جمیل صلیبا، المعجم الفلسفی، مصدر سابق، ص106. 18- جون دیوی، المنطق نظریة البحث، ت: زکی نجیب محمود، دار المعارف بمصر، مصر: 1960ص241. 19. زکریا إبراهیم، دراسات فی الفلسفة المعاصرة، دار مصر للطباعة، مصر، ب. ت: ص192-193. 20. روبرت جیلام سکوت، أسس التصمیم، ت: محمد محمود یوسف، وعبد الباقی محمد إبراهیم، دار النهضة للطباعة والنشر، الفجالة، القاهرة: 1988، ص24. 21- شاکر عبد الحمید , التفضیل الجمالی- دراسة فی سیکولوجیة التذوق الفنی، سلسلة عالم المعرفة، مطابع الوطن،الکویت: 2001 ، ص 383. 22- شاکر عبد الحمید، العملیة الإبداعیة– فی فن التصویر، عالم المعرفة، الکویت: 1987ص121. 23-Forester Tom, The materials revolution, superconductors. Materials and the Japanese Challenge Massachusetts Institute of Technology, USA New ;1988 p88
24- الزبیدی، حسین جمعة نجم، البنیویة الترکیبیة کإستراتیجیة فی التصمیم الداخلی، رسالة ماجستیر فی التصمیم الداخلی، کلیة الفنون الجمیلة، جامعة بغداد، بغداد: 2010، ص123. 25- Katrina C. Arabe, Materials Central Role in Product Personality, The Art of Materials Selection Mike Ashby and Kara Johnson Materials Today, December: 2003 p67.
26- الکنانی، محمد جلوب، التحویر والاختزال المفهوم والمعنى فی الفن التشکیلی، المجلة القطریة للفنون، العدد الأول، السنة الأولى، وزارة التعلیم العالی والبحث العلمی، کلیة الفنون الجمیلة، العراق، بغداد: 2001، ص139. 27- الملاحویش، عقیل نوری، العمارة الحدیثة فی العراق– تحلیل مقارن فی هندسة العمارة والتخطیط، دار الشؤون الثقافیة العامة، بغداد: 1988، ص330. 28- روبرت جیلام سکوت، أسس التصمیم، ت: محمد محمود یوسف، عبد الباقی محمد إبراهیم، دار النهضة للطبع والنشر، القاهرة: 1988، ص144. 29- شیرین إحسان شیرزاد، مبادئ فی الفن والعمارة،الدار العربیة للطباعة، بغداد، 1985، ص266. 30- جیروم ستولنیتز، النقد الفنی–دراسة جمالیة فلسفیة، ت: فؤاد زکریا، مطبعة جامعة عین شمس: 1974، ص107. 31- الملاحویش، عقیل نوری، العمارة الحدیثة فی العراق– تحلیل مقارن فی هندسة العمارة والتخطیط، مصدر سابق، ص330. 32- العاملی، غادة حسین، المرتکزات الأساسیة للتصمیم والإخراج الفنی، ط1، دار المدى للثقافة والنشر،دمشق: ص67-68 33- العاملی، غادة حسین، المرتکزات الأساسیة للتصمیم والإخراج الفنی، مصدر سابق، ص73 34- شوان عبد الخالق جلبی، الشکل والجمال، رسالة ماجستیر، قسم الهدسة المعماریة، الجامعة التکنولوجیة ،بغداد: 1998ص2 35- Ching, Francis P.P k.; “Architecture: Form, Space and Order”; 2nd ed.; Van Nostravd Rein hold; 1996, p42..
36- Prasad Boradkar, Beautiful Beings: Aesthetics in Industrial Design and Cultural Studies, Arizona State University, USA, 2004.p3
37- أبو هنطش، محمود، مبادئ التصمیم، ط3، دار البرکة للنشر والتوزیع، عمان: 2000 ص35. 38-Eco, Umberto; “Function & Sign, The Semiotics of Architecture” , in Broadbend, Bunt &Jenk’s Sings, Symbols & Architecture; John Wiley & Sons; 1980.p21.
39-الجادرجی،رفعة، حوار فی بنیویة الفن والعمارة، منشورات ریاض الریس، بیروت:1995 ص351. 40-الجادرجی، رفعة، حوار فی بنیویة الفن والعمارة، مصدر سابق، ص351. 41-أمبرتو إیکو، التأویل بین السیمیائیات والتفکیکیة، ترجمة وتقدیم: سعید بنکراد، ط1، المرکز الثقافی العربی، 2004 ص150. 42-عادل مصطفى، علم الدلالة- دراسة فی الاستطیقیا الشکلیة وقراءة فی کتاب الفن، دار المدى للثقافة والنشر، دمشق: 2001ص61 43- راضی حکیم، فلسفة الفن عند سوزان لانجر، ط1، دار الشؤون الثقافیة العامة، آفاق عربیة، العراق، بغداد: 1986 ص15. 44-Jencks, Charles The Architects Sign, In Broadbent, Bunte And Jenckes, Sing, Symboles& Architecture, John Wiley And Sons, New York, 1980. P83.
45- هیغل ، فکرة الجمال ، ت: جورج طرابیشی ، دار الطلیعة ، ط2، بیروت ، 1981، ص21 . 46- شاکر عبد الحمید. التفضیل الجمالی-دراسة فی سیکولوجیة التذوق الفنی، مصدر سابق، ص 383. 47- الشنیطی، محمد فتحی ، المعرفة ، دار الثقافة ، القاهرة: 1981 ص38. 48- بدریا محمد حسن فرج، التقنیات الفکریة فی التصمیم الداخلی، ط1،دار مجدلاوی للنشر والتوزیع ،الاردن،عمان: 2017،ص34 | ||||
Statistics Article View: 341 PDF Download: 319 |
||||