البُعد البلاغي في شعر الشوق والحنين عند الجاهليين عنترة بن شدّاد نموذجًا | ||||
حولية کلية اللغة العربية بجرجا | ||||
Article 12, Volume 24, Issue 2, February 2020, Page 1731-1778 PDF (6.77 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfag.2020.85139 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Author | ||||
حمد النِّـيل عثمان عبد السِّـيد عبد القادر | ||||
قسم البلاغة والنقد المشارک بقسم اللُّغة العربيَّة، کلية العلوم والآداب- جامعة طيبة ـ العلا المملکة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
الملخص اتخذَ الشَّاعرُ العربيُّ من الشَّوق والحنينِ أصلًا مِن أصولِ التَّعبيرِ، وجعلَ له بواعثَ تُشيرُ إليهِ، خاصَّةً حينما يُسَجِّلُ في شعرِه عواطِفَهَ وخواطِرهُ، متناولاً المرأةَ، ذاکرًا محاسِنَها، وصفاتها، وسِحرها؛ فجاءت هذه الدراسةُ بهدف الوقوف على بعض الإشارات البلاغيَّة لنماذج من شعرِ عنترة في الشوق والحنين، وقد وقع الاختيار على عنترةَ؛ لأنَّه کان ممَّن اشتهر بِفَنَّيِ: الحماسة، والغزل، وکان تعبيرُه فيهما صادقًا، فهو يرسمُ في شعرِهِ صورة الفارس الذي يخوض غمار المعارک، ويربط بين شعر البطولة الحربيَّة، وفِکرة حُبِّه عَبْلَةَ التي تجلَّتْ عنها ملامح الشوق والحنين في صُوَرِهِ المتعدِّدَة. اتَّبعتِ الدراسَةُ المنهجَ التَّحليلي النَّقدي؛ اعتمادًا على أهم المصادر والمراجع ذات الصِّلة بموضوع الدراسة. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أنَّ عنترة قد سار في غَزَلِه على أساليب متنوعة، متَّخِذًا مِن بواعث الشوق والحنين مداخل جيّدة في شعره، کما أنَّه کان يجمع- أحيانًا- بين فَنَّيِ: الغزل والحماسة في بيت واحدٍ، وهذا يدلُّ على حُبِّه عبلةَ التي کان يُذَکِّرها ببسالته وشجاعته؛ فأکثر من ترديد اسمها في شعره مبالغةً في تعويض غيابها الحِسِّي عنه. وأنَّ عنترةَ لم يکن يشتاق لعبلة وحدها بل کان يشتاق للحربِ والقتال، وفي شعره شواهد کثيرة تدلُّ على ذلک. Abstract The Arab poet took from the longing and nostalgia of the origins of the expression, and made him point, especially when he recorded in his poetry his emotions and his emotions, using women, remembers their soulings, and their charm; this study came to stand on some rhetorical references to models of violent Poetry in longing and longing, and the choice took place on a blind spot; He was known for his art: Enthusiasm, spinning, and his true expression of them, he draws in his Poetry the image of a knight who is fighting in battles, linking the Poetry of the military championship with the idea of his love Abla, which was revealed in his many pictures by the features of longing and longing. The study followed the critical analytical approach, based on the most important sources and references relevant to the subject matter of the study. One of the most important findings of the study is that Antear went through his deer in various ways, taking good entries in his Poetry, and sometimes he combined a technician: The deer and the enthusiasm in one house, and this indicates his love of Abla, which he was reminded of his courage and courage; More often than not, her Poetry is overstated in her impassible absence. It was not only a war-and-fighting war, but a lot of evidence to show that it was a war-and-fighting tiger. | ||||
Keywords | ||||
Longing and nostalgia؛ curly؛ ready Poetry؛ Rhetorical dimension الشوق والحنين; عنترة; الشعر الجاهلي; البعد البلاغي | ||||
Statistics Article View: 805 PDF Download: 610 |
||||