مدى تضمين کتب التربية الإسلامية واللغة العربية بالمرحلة الابتدائية الدنيا لمتطلبات تعزيز القيم الإسلامية والهوية الوطنية لدى الأطفال | ||||
مجلة قطاع الدراسات الإنسانية | ||||
Article 1, Volume 25, Issue 1, 2020, Page 1-48 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsh.2020.98974 | ||||
View on SCiNiTO | ||||
Authors | ||||
محمد خير السلامات* 1; راشد محمد الروقي2; حنان حسن ابراهيم3; سها عمر الحارثي4; حنان احمد زکي5 | ||||
1قسم المناهج وتقنيات التعليم - کلية التربية – جامعة الطائف- المملکة العربية السعودية | ||||
2المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الطائف، السعودية | ||||
3تربية الطفل المشارک ، کلية التربية، جامعة الطائف ، السعودية | ||||
4علم النفس التربوي ، کلية التربية جامعة الطائف السعودية | ||||
5تکنولوجيا التعليم ، کلية التربية جامعة الطائف السعودية | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى التحقق من مدى تضمين کتب التربية الإسلامية واللغة العربية بالمرحلة الابتدائية الدنيا لمتطلبات تعزيز القيم الإسلامية والهوية الوطنية لدى الأطفال، ولتحقيق هذا الهدف، تم إتباع المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى، حيث شملت عينة الدراسة کتب التربية الإسلامية واللغة العربية (لغتي) للصفين الأول والثاني الابتدائي بالمملکة العربية السعودية للعام (1440- 1441هـ)، فيما تمثلت أداة الدراسة في بطاقة تحليل محتوى تکونت من (52) متطلب لتعزيز القيم الإسلامية والهوية الوطنية، وتم التأکد من صِدقها وثباتها.أسفرت نتائج الدراسة عن قائمة متطلبات واجب توافرها في کتب التربية الإسلامية واللغة العربية بالمرحلة الابتدائية الدنيا، وهي عبارة عن (28) متطلب لتعزيز القيم الإسلامية، و(24) متطلب لتعزيز الهوية الوطنية.تکررت متطلبات تعزيز القيم الإسلامية (1187) مرة في محتوى کتب العينة، توزعت بواقع (454) مرة على کتب التربية الإسلامية وبنسبة (38,2 %)، و(733) مرة على کتب اللغة العربية (لغتي) وبنسبة (61,8%). تکررت متطلبات تعزيز الهوية الوطنية (482) مرة في محتوى کتب العينة، توزعت بواقع (46) مرة على کتب التربية الإسلامية وبنسبة (9,5 %)، و(436) مرة على کتب اللغة العربية (لغتي) وبنسبة (90,5 %). The study aimed at investigating the extent to which the textbooks of Islamic Education and the Arabic Language in the lower elementary stage include the requirements for promoting the Islamic values and the national identity among school children. With this aim in mind, descriptive research approach was followed with a particular use of content analysis as a research instrument. The study sample included textbooks of Islamic Education and the Arabic Language for the 1st and 2nd grades in the Kingdom of Saudi Arabia from the academic year (1440-1441 AH). A content analysis card of (52) requirements of promoting the Islamic values and the national identity was utilized in the study. The tool was checked and found valid and reliable to be used in the study. It was found in the study the Textbooks of Islamic education and the Arabic Language in the lower primary stage include a must-need list of requirements. The list consists of (28) and (24) requirements for promoting the Islamic values and the national identity, respectively.The requirements for promoting the Islamic values were repeated (1187) times in the content of the sample Textbooks. (454) times of those requirements were found in the Islamic education Textbooks at a rate of (38.2%), and (733) times in the Arabic Language Textbooks at rate of (61, 8%).The requirements of promoting the national identity were repeated (482) times in the content of the sample Textbooks. (46) times of those requirements were shown in the Islamic education Textbooks at a rate of (9.5%), and (436) times in the Arabic Language Textbooks by (90, 5%). | ||||
Keywords | ||||
متطلبات تعزيز القيم الإسلامية; متطلبات تعزيز الهوية الوطنية; المرحلة الابتدائية الدنيا. Requirements for the promotion of islamic values; requirements for the promotion of national identity; the lower Elementary stage. | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 473 |
||||