"أثر الشريك اللغوي في تطوير مهارة التحدث لدى متعلمات اللغة العربية لغةً ثانيةً" The effect of language partner on developing speaking skills among female learners of Arabic as a second language | ||||
المجلة العلمية بکلية الآداب | ||||
Volume 2025, Issue 58, January 2025, Page 1271-1296 PDF (1.35 MB) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/jartf.2025.407147 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
نجلاء بنت إبراهيم الشثرى | ||||
بجامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من أثر الشريك اللغوي في تطوير مهارة التحدث لدى متعلمات اللغة العربية لغةً ثانيةً في المستوى المتوسط. لتحقيق هذا الهدف، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، واختارت عينة مكونة من 22 طالبة من متعلمات اللغة العربية في إحدى المؤسسات التعليمية بالرياض، ووزعت العينة إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة. استخدمت الدراسة المقابلة الشفوية (OPI) أداةً لقياس الكفاءة الشفوية قبل وبعد التجربة، حيث طلب من المجموعة التجريبية ممارسة التحدث مع شريكات لغويات عربيات لمدة ساعتين أسبوعيًا حول موضوعات محددة. أظهرت النتائج تحسنًا ملحوظًا في مهارة التحدث لدى المجموعة التجريبية مقارنةً بالمجموعة الضابطة، حيث أثرت الشراكة اللغوية إيجابيًا على تعزيز الطلاقة وزيادة الثقة في التحدث. وأوصت الدراسة بضرورة تفعيل برامج الشراكة اللغوية ضمن مناهج تعليم اللغة العربية لغةً ثانيةً، مع إعداد الشركاء اللغويين وتدريبهم بشكل مناسب لدعم المتعلمين، كما اقترحت إجراء المزيد من الدراسات حول الشراكة اللغوية وتأثيرها على الكفاءة الثقافية لدى متعلمي اللغة العربية لغةً ثانيةً، ودور ChatGPT كشريك لغوي افتراضي في تحسين مهارة التحدث لدى متعلمي اللغة العربية لغةً ثانيةً. This study aimed to investigate the impact of language partners on developing speaking skills among intermediate-level female learners of Arabic as a second language. To achieve this objective, the study employed a descriptive-analytical approach and selected a sample of 22 female Arabic learners at an educational institution in Riyadh, dividing them into experimental and control groups. The study used the Oral Proficiency Interview (OPI) as a tool to measure oral proficiency before and after the experiment. The experimental group practiced speaking with native Arabic-speaking partners for two hours weekly on specified topics. The results showed significant improvement in the speaking skills of the experimental group compared to the control group, with language partnerships positively enhancing fluency and increasing confidence in speaking. The study recommended integrating language partnership programs into Arabic as a second language curricula, with appropriate preparation and training for language partners to support learners effectively. It also suggested conducting further research on language partnerships and their impact on cultural competence among Arabic learners, as well as exploring the role of ChatGPT as a virtual language partner in improving speaking skills for learners of Arabic as a second language. | ||||
Keywords | ||||
الشريك اللغوي; الكفاءة الشفوية; اللغة العربية; لغة ثانية; المستوى المتوسط. Language partner; Oral proficiency; Arabic Language; second language; intermediate level | ||||
Statistics Article View: 98 PDF Download: 218 |
||||