تأثير التعليم المدمج المدعم بتطبيق الذكاء الاصطناعي (Copilot) على مستوي الطموح الاكاديمي والتحصيل المعرفي في مقرر طرق تدريس التربية الرياضية | ||||
مجلة علوم الرياضة وتطبيقات التربية البدنية | ||||
Volume 34, Issue 1, January 2025, Page 57-90 PDF (722.79 K) | ||||
Document Type: المقالات البحثیة الأصلیة | ||||
DOI: 10.21608/sjph.2025.357327.1225 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
هشام أسامة عبدالراضي منوفي ![]() ![]() | ||||
1أستاذ مساعد بقسم المناهج وتدريس التربية الرياضية - كلية التربية الرياضية بقنا - جامعة جنوب الوادي | ||||
2مدرس بقسم المناهج وتدريس التربية الرياضية - کلية التربية الرياضية بقنا - جامعة جنوب الوادى | ||||
Abstract | ||||
استهدف البحث تصميم برنامج تعليمي قائم علي التعليم المدمج المدعم بتطبيق الذكاء الاصطناعي (Copilot) ومعرفة تأثيره على مستوي الطموح الاكاديمي والتحصيل المعرفي في مقرر طرق تدريس التربية الرياضية لطلاب كلية التربية الرياضية بقنا – جامعة جنوب الوادي ، واستخدم الباحثان المنهج التجريبي نظراً لمناسبته لطبيعة البحث ، باستخدام التصميم التجريبي ذو المجموعة التجريبية الواحدة بإتباع القياس القبلي والبعدي. اشتمل مجتمع البحث علي طلاب الفرقة الثالثة قسم "المناهج وتدريس التربية الرياضية" بكلية التربية الرياضية بقنا جامعة جنوب الوادي مجتمعاً للدراسة وذلك للعام الجامعي (2024 – 2025م) والبالغ عددهم (379) طالباً ، وتم اختيار عينة البحث بالطريقة العمدية العشوائية من مجتمع البحث حيث بلغ عددها (45) طالباً ، كما تم اختيار عدد (30) طالباً من نفس مجتمع البحث وخارج العينة الأساسية لإجراء الدراسات الاستطلاعية، واشتملت أدوات البحث علي اختبار الذكاء ومقياس الطموح الاكاديمي واختبار التحصيل المعرفي وبرنامج التعليم المدمج المدعم بتطبيق الذكاء الاصطناعي (Copilot). وتوصل الباحثان إلي أن برنامج التعليم المدمج والمدعم بتطبيق الذكاء الاصطناعي (Copilot) له تأثير فعال على مستوى الطموح الاكاديمي والتحصيل المعرفي في مقرر طرق تدريس التربية الرياضية لطلاب كلية التربية الرياضية بقنا ، ووجود علاقة ارتباطيه طردية بين القياسات البعدية للطموح الأكاديمي ومستوى التحصيل المعرفي لمجموعة البحث ، واوصي الباحثان بتطبيق البرنامج التعليمي المقترح في تدريس المقرر، ونشر ثقافة التعليم المدمج بين أعضاء هيئة التدريس بالإضافة إلي الاهتمام باستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس التربية الرياضية. The effect of blended learning supported by the application of artificial intelligence (Copilot) on the level of academic ambition and cognitive achievement in the course on methods of teaching physical education The research aimed to design an educational program based on blended learning supported by the application of artificial intelligence (Copilot) and to know its impact on the level of academic ambition and cognitive achievement in the course on methods of teaching physical education to students of the Faculty of Physical Education in Qena - South Valley University. The researchers used the experimental method due to its suitability to the nature of the research, using Experimental design with one experimental group using pre- and post-measurement. The research community included third-year students in the Department of “Curricula and Teaching of Physical Education” at the Faculty of Physical Education in Qena, South Valley University, as a study group for the academic year (2024 - 2025 AD), amounting to (379) students. The research sample was chosen randomly from the research community, as its number reached (45) students, and a number of (30) students were selected from the same research community and outside the basic sample to conduct survey studies, The research tools included a intelligence test, an academic ambition scale, a cognitive achievement test, and a blended learning program supported by the application of artificial intelligence (Copilot). The researchers concluded that the blended learning program supported by the application of artificial intelligence (Copilot) has an effective impact on the level of academic ambition and cognitive achievement in the course on methods of teaching physical education for students of the College of Physical Education in Qena, and that there is a positive correlation between the post-measurements of academic ambition and the level of cognitive achievement of the research group, The researchers recommended implementing the proposed educational program in teaching the course, spreading the culture of blended learning among faculty members, in addition to paying attention to using artificial intelligence applications in teaching physical education. | ||||
Keywords | ||||
التعليم المدمج; الذكاء الاصطناعي; تطبيق Copilot; الطموح الأكاديمي; التحصيل المعرفي | ||||
Statistics Article View: 318 PDF Download: 17 |
||||