تأثير استخدام إستراتيجية الكرسي الساخن على مستوى التحصيل المعرفي في مقرر طرق تدريس التربية الرياضية (2) لطلاب كلية التربية الرياضية بقنا | ||||
مجلة علوم الرياضة وتطبيقات التربية البدنية | ||||
Volume 34, Issue 1, January 2025, Page 91-117 PDF (755.03 K) | ||||
Document Type: المقالات البحثیة الأصلیة | ||||
DOI: 10.21608/sjph.2025.358113.1229 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
الشريف محمد أحمد حسين ![]() | ||||
1أستاذ مساعد بقسم المناهج وتدريس التربية الرياضية كلية التربية الرياضية جامعة جنوب الوادي | ||||
2مدرس بقسم المناهج وتدريس التربية الرياضية كلية التربية الرياضية جامعة جنوب الوادي | ||||
Abstract | ||||
استهدف البحث يهدف البحث إلى تصميم برنامج تعليمي باستخدام استراتيجية الكرسي الساخن ومعرفة تأثيره على مستوى التحصيل المعرفي في مقرر طرق تدريس التربية الرياضية (2) لطلاب الفرقة الرابعة بكلية التربية الرياضية بقنا – جامعة جنوب الوادي ، واستخدم الباحث المنهج التجريبي نظراً لمناسبته لطبيعة البحث ، باستخدام التصميم التجريبي لمجموعتين إحداها تجريبية وأخرى ضابطة وباتباع القياس القبلي والبعدي لكلا المجموعتين. اشتمل مجتمع البحث علي طلاب الفرقة الرابعة قسم "المناهج وتدريس التربية الرياضية" بكلية التربية الرياضية بقنا جامعة جنوب الوادي مجتمعاً للدراسة وذلك للعام الجامعي (2023 – 2024م) والبالغ عددهم (317) طالباً ، وتم اختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية من مجتمع البحث حيث بلغ عددها (60) طالباً ، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين إحداهما ضابطة والأخرى تجريبية عدد كل مجموعة (30) طالباً ، واشتملت أدوات البحث علي اختبار الذكاء العالي ومقياس اختبار التحصيل المعرفي والبرنامج التعليمي المقترح باستخدام إستراتيجية الكرسي الساخن. وتوصل الباحث إلي أن البرنامج التعليمي باستخدام إستراتيجية الكرسي الساخن له تأثير فعال على مستوى التحصيل المعرفي في مقرر طرق تدريس التربية الرياضية 2 لطلاب كلية التربية الرياضية ، وأوصي الباحث بتدريب القائمين بالتدريس على استخدام استراتيجيات التعلم النشط ومنها استراتيجية الكرسي الساخن في تدريس مقررات كليات التربية الرياضية. The effect of using the hot chair strategy on the level of cognitive achievement in the course on methods of teaching physical education (2) for students of the Faculty of Physical Education in Qena The research aimed to design an educational program using the hot chair strategy and to know its effect on the level of cognitive achievement in the course on methods of teaching physical education (2) for fourth-year students at the Faculty of Physical Education in Qena - South Valley University. The researcher used the experimental method due to its suitability to the nature of the research, using the design The experiment was divided into two groups, one experimental and the other control, and the pre- and post-measurement was followed for both groups. The research community included students in the fourth year of the Department of “Curricula and Teaching of Physical Education” at the Faculty of Physical Education in Qena, South Valley University, as a study group for the academic year (2023 - 2024 AD), amounting to (317) students. The research sample was chosen randomly from the research community, as its number reached (60) students, They were divided into two equal groups, one a control group and the other an experimental group. The number of each group was (30) students. The research tools included a high intelligence test, a cognitive achievement test scale, and the proposed educational program using the hot chair strategy. The researcher concluded that the educational program using the hot chair strategy has an effective impact on the level of cognitive achievement in the course on methods of teaching physical education 2 for students of the College of Physical Education. The researcher recommended training those in charge of teaching to use active learning strategies, including the hot chair strategy, in teaching the courses of colleges of physical education | ||||
Keywords | ||||
إستراتيجية الكرسي الساخن; التحصيل المعرفي; طرق تدريس التربية الرياضية (2) | ||||
Statistics Article View: 95 PDF Download: 34 |
||||