Exploring the Relationship Between Internationalised Curriculum and Global Citizenship in Private Universities | ||||
المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية | ||||
Volume 16, Issue 1, January 2025, Page 1386-1421 PDF (934.94 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jces.2025.420998 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
Dalia Monir Heshmat* 1; Hadia FakhrElDin* 2; Marwa Anis* 3 | ||||
1Teaching Assistant of International Business Business Department Faculty of Business, Economics, and Political Science The British University in Egypt (BUE) Cairo, Egypt | ||||
2Professor of International Business Business Department Faculty of Business, Economics, and Political Science The British University in Egypt (BUE) Cairo, Egypt | ||||
3Associate Professor of International Business Business Department Faculty of Business, Economics, and Political Science The British University in Egypt (BUE) Cairo, Egypt | ||||
Abstract | ||||
This study investigates the relationship between the Internationalisation of Curriculum (IoC) and the development of Global Citizenship (GC) among undergraduate students at private universities in Egypt. By adopting a quantitative approach using correlation and linear regression analysis, the research examines how IoC contributes to students' global awareness and responsibilities, while controlling for gender as a significant demographic factor. Using a sample of 344 students, the findings indicate a positive correlation, highlighting the importance of incorporating international dimensions into educational curricula to foster global citizenship. The findings further demonstrated that gender had no apparent effect on the outcomes, supporting the idea that international education produces gender-neutral outcomes that can, in fact, produce globally capable individuals. By demonstrating the transformative potential of IoC in higher education contexts, the study adds to the theoretical discussion on the topic and helps shape educational policy and practice. In order to develop students that are more globally aware, governments and educational leaders have to promote the integration of internationalised curricula, as highlighted by the practical implications. تبحث هذه الدراسة العلاقة بين تدويل المناهج الدراسية (Internationalisation of Curriculum - IoC) وتطوير مفهوم المواطنة العالمية (Global Citizenship - GC) بين طلاب المرحلة الجامعية في الجامعات الخاصة في مصر. بالاعتماد على منهج كمي، تقيم الدراسة كيفية مساهمة تدويل المناهج في تعزيز وعي الطلاب العالمي ومسؤولياتهم مع مراعاة تأثير النوع الاجتماعي كعامل ديموغرافي مهم. باستخدام عينة من 344 طالبًا، تشير النتائج إلى وجود ارتباط إيجابي، مما يبرز أهمية إدماج الأبعاد الدولية في المناهج التعليمية لتعزيز مفهوم المواطنة العالمية. وأظهرت النتائج أيضًا أن النوع الاجتماعي لم يكن له تأثير واضح على النتائج، مما يدعم الفكرة التي تشير إلى أن التعليم الدولي ينتج نتائج محايدة جنسيًا ويُمكن من إعداد أفراد قادرين عالميًا. من خلال تسليط الضوء على الإمكانات التحويلية لتدويل المناهج في سياقات التعليم العالي، تضيف الدراسة إلى النقاش النظري حول الموضوع وتساعد في صياغة السياسات والممارسات التعليمية. ومن أجل إعداد طلاب أكثر وعيًا بالعالم، يجب على الحكومات وقادة التعليم تعزيز دمج المناهج الدولية، كما أشارت إليه الآثار العملية. | ||||
Keywords | ||||
Internationalisation of Curriculum; Global Citizenship; Transformative Learning Theory; Private Higher Education; Egypt تدويل المناهج الدراسية; المواطنة العالمية; نظرية التعلم التحويلي; التعليم العالي الخاص; مصر | ||||
Statistics Article View: 68 PDF Download: 61 |
||||