علاقة برامج التنمية المهنية بتحسين مستوى الأداء الوظيفي للموظفين الإداريين بجامعة طيبة | ||||
المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 79, Issue 1, April 2025, Page 92-121 PDF (1.03 MB) | ||||
DOI: 10.12816//ijeps.2025.428658 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
نزار بن عايد الجهني* ; ضيف الله بن عواض الزايدي* | ||||
أستاذ الإدارة التربوية المشارك – جامعة طيبة | ||||
Abstract | ||||
الملخص: هدفت هذه الدراسة للتعرف على طبيعة العلاقة بين علاقة برامج التنمية المهنية بتحسين مستوى الأداء الوظيفي لدى الموظفين الإداريين بجامعة طيبة، وتكونت عينة الدراسة من (98) فرداً من الموظفين الإداريين في جامعة طيبة، وتم إعداد أداة للدراسة الميدانية تكونت من (21) فقرة وتم توزيعها إلكترونياً. وتم الرجوع إلى مقياس التقدير العام لأداء الموظف وتم الحصول على ميثاق الأداء الوظيفي المعتمد من وزارة الموارد البشرية والتنمية الاجتماعية لجميع الموظفين الإداريين في جامعة طيبة. وتوصلت النتائج إلى وجود علاقة طردية بين واقع التنمية المهنية ومستوى الأداء الوظيفي لدى الإداريين العاملين في جامعة طيبة. Abstract: This study aimed to identify the nature of the relationship between professional development programs and improved job performance among administrative employees at Taibah University,The study sample consisted of (98) administrative employees at Taibah University. A field study tool consisting of (21) items was developed and distributed electronically. The general employee performance rating scale was used, and the job performance charter approved by the Ministry of Human Resources and Social Development for all administrative employees at Taibah University was obtained. The results indicated a direct relationship between the reality of professional development and the level of job performance among administrators working at Taibah University. | ||||
Keywords | ||||
كلمات مفتاحية: التنمية المهنية، الأداء الوظيفي، تحسين الأداءالوظيفى ، جامعة طيبة Keywords: Professional development; job performance; improving job performance; Taibah University | ||||
Statistics Article View: 46 PDF Download: 32 |
||||