أثر نمطي الدعم (أقران/ روبوتات الدردشة) بالفيديو التفاعلي عبر بيئة تعلم إلكترونية في تنمية مهارات البرمجة وخفض العبء المعرفي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم.... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 130, Issue 1, April 2025, Page 218-340 PDF (2.66 MB) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.433414 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
أحمد فيصل عنتر مصلحي; باسم محمد عبده الجندي | ||||
Abstract | ||||
الملخص: هدف البحث الحالي الكشف عن أثر نمطين من أنماط الدعم (دعم الأقران / روبوتات الدردشة) عند دمجهما في الفيديو التعليمي التفاعلي عبر بيئة تعلم إلكترونية وذلك في تنمية مهارات البرمجة وخفض العبء المعرفي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم. وقد تكونت عينة البحث من (70) طالبًا من طلاب الفرقة الرابعة شعبة تكنولوجيا التعليم بكلية التربية بنين جامعة الأزهر بالقاهرة، تم توزيعهم على مجموعتين تجريبيتين: المجموعة الأولى تلقت الدعم عبر الأقران، والمجموعة الثانية عبر روبوتات الدردشة. تمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي، ومقياس أداء متدرج لقياس الأداء العملي لمهارات البرمجة، ومقياس العبء المعرفي. وقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين القياسين القبلي والبعدي في كلتا المجموعتين التجريبيتين لصالح القياس البعدي، بما يشير إلى فاعلية كل من نمطي الدعم في تنمية مهارات البرمجة وخفض العبء المعرفي. كما أظهرت النتائج عدم وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين في القياس البعدي، مما يدل على تقارب فاعلية النمطين في تحقيق النتائج التعليمية المستهدفة. مما يعكس أهمية دمج أنماط الدعم التفاعلي في تصميم الفيديو التفاعلي. وفي ضوء ذلك يوصي البحث بأهمية توظيف الدعم الإلكتروني بالفيديو التفاعلي، بما يُسهم في تحسين التحصيل وتخفيف العبء المعرفي، كما يقترح دراسات مستقبلية تتناول دمج أنماط دعم متنوعة في سياقات تعليمية أخرى. الكلمات المفتاحية: الفيديو التفاعلي، الدعم الإلكتروني، نمط دعم الأقران، روبوتات الدردشة، مهارات البرمجة، العبء المعرفي، تكنولوجيا التعليم. The Effect of Two Types of Support (Peer/Chatbot) via Interactive Video within an E-Learning Environment on Developing Programming Skills and Reducing Cognitive Load among Educational Technology Students Ahmed Faisal Antar Meselhi1, Basem Mohamed Abdo El-Gendy2 1Lecturer of Educational Technology, Faculty of Education, Arish University. 2Lecturer of Educational Technology and Information, Faculty of Education for Boys, Al-Azhar University – Cairo. 1Email: Ahmed.Faysal@edu.aru.edu.eg 2Email: Basemelgendy839.el@azhar.edu.eg ABSTRACT: The present study aimed to investigate the effect of two types of support (peer support / chatbot support) when integrated into interactive educational videos within an electronic learning environment on developing programming skills and reducing cognitive load among educational technology students. The study sample consisted of 70 fourth-year students from the Educational Technology Division at the Faculty of Education for Boys, Al-Azhar University in Cairo. They were divided into two experimental groups: the first received peer support, and the second received chatbot support. The research tools included a cognitive achievement test, a performance-based rubric to assess practical programming skills, and a cognitive load scale. The results revealed statistically significant differences between the pre- and post-measurements in both experimental groups in favor of the post-measurement, indicating the effectiveness of both support types in enhancing programming skills and reducing cognitive load. Moreover, no statistically significant difference was found between the mean scores of the two experimental groups in the post-measurement, indicating a comparable level of effectiveness for both support models in achieving the intended learning outcomes. These findings highlight the importance of integrating interactive support strategies in the design of video-based learning content. Accordingly, the study recommends the implementation of both peer and chatbot-based support mechanisms within interactive video environments to improve learning outcomes and reduce cognitive load. The study also suggests further research to explore the integration of diverse support strategies in various educational contexts. Keywords: Interactive Video, E-Support, Peer Support Pattern, Chatbots, Programming Skills, Cognitive Load, Educational Technology. | ||||
Keywords | ||||
أثر نمطي الدعم (أقران/ روبوتات الدردشة) بالفيديو التفاعلي عبر بيئة تعلم إلكترونية في تنمية مهارات البرمجة وخفض العبء المعرفي لدى طلاب تكن | ||||
Statistics Article View: 87 PDF Download: 53 |
||||