فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح في تدريس الرياضيات لتنمية الفهم العميق لدى طلاب الصف الأول الثانوي A Program Based on the Successful Intelligence Theory in Teaching Geometry to Develop Deep Understanding and Ingenuity of Secondary School Students | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Volume 28, Issue 3, April 2025, Page 111-136 PDF (674 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2025.433736 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمود عبدالهادي عطية متولي1; على عبدالرحيم على حسانتن2; عمرو أحمد عبدالستار عبدالصادق3 | ||||
1معلم رياضيات بإدارة ههيا التعليمية | ||||
2أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المتفرغ كلية التربية - جامعة الزقازيق | ||||
3مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية - جامعة الزقازيق | ||||
Abstract | ||||
تحددت مشكلة البحث الحالي في وجود ضعف مستوى طلاب المرحلة الثانوية في أبعاد الفهم العميق والبراعة الرياضية، وللتغلب على هذه المشكلة، استخدم البحث الحالي برنامج قائم على نظرية الذكاء الناجح، وهدف البحث الحالي إلى تحديد فاعلية استخدام برنامج قائم على نظرية الذكاء الناجح في تدريس الهندسة لتنمية الفهم العميق والبراعة الرياضية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وتكونت عينة البحث من (60) طالباً من طلاب الصف الأول الثانوي بمدرسة محمد على الثانوية المشتركة، وتم تقسيمها إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تكونت من (30) طالباً (تدرس باستخدام البرنامج القائم على نظرية الذكاء الناجح)، والأخرى الضابطة تكونت من (30) طالباً (تدرس بالطريقة المعتادة)، وتضمنت مواد المعالجة التجريبية: البرنامج قائم على نظرية الذكاء الناجح الذى تم استخدامه في وحدتي التناسب والتشابه من أجل تطبيقه على طلبة المجموعة التجريبية، كما تضمنت أدوات البحث اختبارين: إحداهما في أبعاد الفهم العميق والآخر في أبعاد البراعة الرياضية، ومقياس النزعة المنتجة. وتم تطبيقها على المجموعتين قبليا (للتأكد من تكافؤ المجموعتين) وبعديا (لتحديد دلالة الفروق بين متوسطات درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية)، وتتبعياً (لتحديد فاعلية البرنامج القائم على نظرية الذكاء الناجح في تنمية أبعاد الفهم العميق والبراعة الرياضية)، وكانت نتائج البحث تفوق طلاب المجموعة التجريبية (الذين درسوا باستخدام البرنامج القائم على نظرية الذكاء الناجح) في اختبار الفهم العميق على طلاب المجموعة الضابطة (الذين درسوا بالطريقة المعتادة)، وكذلك تفوق طلاب المجموعة التجريبية في اختبار البراعة الرياضية ومقياس النزعة المنتجة على طلاب المجموعة الضابطة. The current research addressed the problem of the low levels of deep understanding and mathematical proficiency among secondary school students. To overcome this issue, the study employed a program based on the Theory of Successful Intelligence. The aim of the research was to investigate the effectiveness of using a program based on the Theory of Successful Intelligence in teaching geometry to enhance deep understanding and mathematical proficiency among first-year secondary students, The study sample consisted of 60 first-year secondary school students from Mohamed Ali Secondary School. They were divided into two groups: an experimental group (30 students), which was taught using the program based on the Theory of Successful Intelligence, and a control group (30 students), which was taught using traditional methods. The experimental intervention included the designed program based on the Theory of Successful Intelligence, applied to the units of proportion and similarity for the experimental group. The research tools consisted of two tests: one measuring dimensions of deep understanding and the other measuring dimensions of mathematical proficiency, along with a productive disposition scale. These tools were administered pre-test (to ensure group equivalence), post-test (to determine significant differences between group means), and follow-up (to assess the effectiveness of the program in fostering deep understanding and mathematical proficiency). The results showed that students in the experimental group (who studied using the program based on the Theory of Successful Intelligence) outperformed their peers in the control group (who studied using traditional methods) in the deep understanding test, mathematical proficiency test, and productive disposition scale. The study concluded that the use of the program based on the Theory of Successful Intelligence was effective in developing deep understanding and mathematical proficiency among first-year secondary school students. | ||||
Keywords | ||||
نظرية الذكاء الناجح ــ الفهم العميق ــ البراعة الرياضية ــ النزعة المنتجة | ||||
Statistics Article View: 81 PDF Download: 77 |
||||