مستوى توافر مهارات تطبيق أدوات الذكاء الاصطناعي لدى مديرو المدارس بسلطنة عمان | ||||
المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 80, Issue 1, June 2025, Page 35-68 PDF (1.16 MB) | ||||
DOI: 10.12816//ijeps.2025.433949 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
تركي خالد سعيد النافعى* 1; يحيى بن سالم بن ماجد الجلنداني* 2; لهية حمد سعيد القريني* 3; إخلاص ابراهيم حمد بني عرابة* 4 | ||||
1إدارة اعمال جامعة الشرقية - رئيس قسم بوزارة التربية والتعليم | ||||
2ماجستير إدارة عامة باحث دكتوراة- تونس مدير مساعد لدائرة الشؤون الإدارية وزارة التربية والتعليم - سلطنة عمان | ||||
3ماجستير إدارة تعليمية باحثة دكتوراة- تونس مشرف أول مجال ثاني وزارة التربية والتعليم - سلطنة عمان | ||||
4ماجستير - جامعة السلطان قابوس معلمة- وزارة التربية والتعليم - سلطنة عمان | ||||
Abstract | ||||
الملخص : هدفت هذه الدِّراسة إلى التَّعرف على مستوى توافر مهارات تطبيق أدوات الذكاء الاصطناعي لدى مديرو المدراس بسلطنة عمان. وتتبع هذه الدراسة المنهجَ الوصفيَّ التحليلي، واستخدمت الدِّراسة في جمع بياناتها استبانة مكونة من (20) فقرة، وتكونت من خمس مجالات: المهارة القيادية، والتربوية، والقانونية، والإدارية، والتقنية، وسوف وتم التأكد من صدقهما وثباتهما. وتكونت عينة الدِّراسة من (150) مدير ومساعد مدير مدرسة في المدارس الحكومية بسلطنة عُمان، حيث تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مهارة القيادة جاءت فى المرتبة الأولى في مستوى توافر مهارات تطبيق أدوات الذكاء الاصطناعي لدى مديري المدراس بسلطنة عمان من وجهة نظر مشرفي الإدارة المدرسية، ثم تليها المهارة التربوية، والمهارة القانونية، والمهارة التقنية على التوالي وبالمرتبة الأخيرة تأتي المهارة الإدارية، وجاء مستوى توافر مهارات تطبيق أدوات الذكاء الاصطناعي لدى مديري المدراس بسلطنة عمان من وجهة نظر مشرفي الإدارة المدرسية بدرجة متوسطة في المهارات القيادية والتربوية، والقانونية، والإدارية، والتقنية، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) في استجابات عينة الدراسة مستوى توافر مهارات تطبيق أدوات الذكاء الاصطناعي لدى مديري المدراس بسلطنة عُمان تُعزى لمتغيرات الجنس، سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، والعمر. Abstract: This study aims to identify the level of availability of artificial intelligence tools among school principals in the Sultanate of Oman. This study follows a descriptive-analytical approach. To collect its data, the study used a questionnaire consisting of (20) items, covering five domains: leadership, educational, legal, administrative, and technical skills. The validity and reliability of the questionnaire were verified. The study sample consisted of (150) principals and assistant principals in government schools in the Sultanate of Oman, who were randomly selected. The results of the study showed that leadership skill ranked first in the level of availability of skills to apply artificial intelligence tools among school principals in the Sultanate of Oman from the point of view of school administration supervisors, followed by educational skill, legal skill, and technical skill, respectively, and in last place came administrative skill. The level of availability of skills to apply artificial intelligence tools among school principals in the Sultanate of Oman from the point of view of school administration supervisors was average in leadership, educational, legal, administrative, and technical skills, and there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) in the responses of the study sample regarding the level of availability of skills to apply artificial intelligence tools among school principals in the Sultanate of Oman, attributed to the variables of gender, years of experience, academic qualification, and age. | ||||
Keywords | ||||
الكلماتُ المِفْتاحيّة: الذكاء الاصطناعي; المهارات الإدارية; المدارس الحكومية بسلطنة عمان. Keywords: Artificial Intelligence; Administrative Skills; Government Schools in the Sultanate of Oman | ||||
Statistics Article View: 60 PDF Download: 70 |
||||