العموم والخصوص في الآيات عند أبي حيان في تفسيره (دراسة نظرية تطبيقية)Generality and Specificity in the Verses According to Abū Ḥayyān in His Tafsīr: A Theoretical and Applied Study | ||||
الفرائد في البحوث الإسلامية والعربية | ||||
Volume 48, Issue 1, June 2025, Page 249-366 PDF (1.95 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfsa.2025.437575 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
فاطمة بنت عبد العزيز بن عبد الله السديس* | ||||
الباحثة بقسم القرآن وعلومه، كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة القصيم، المملكة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
الملخـص: يهدف هذا البحث إلى إلقاء الضوء على بيان معنى العموم والخصوص؛ إذ بها يتميز الخطاب، ويُعرف المراد، وقد كان لأبي حيان الأندلسي في تفسيره اهتمام كبير ورعاية ملحوظة لقواعد العموم والخصوص، والتعامل معها في تفسير الآيات القرآنية، وتنزيل القواعد المرعية في ذلك على النصوص الربانية والأحاديث النبوية المتعلقة بالتفسير، ويهدف البحث إلى معرفة منهج أبي حيان في تطبيق قواعد العموم والخصوص في تفسيره، ودراسة الصيغ والألفاظ التي استعملها، ودراسة الآيات التي خصصها أبو حيان، والآيات التي لم يرَ تخصيصها، واتبعت الباحثة في كتابة البحث المنهج الاستقرائي الوصفي المقارن، المتمثل في استقراء تفسير أبي حيان، وتتبع تطبيقاته لقاعدة العموم والخصوص في تفسيره، ثم دراستها ومناقشتها، والحكم عليها، والمقارنة بين منهجَي القرطبي وأبي حيان في العموم والخصوص. وتوصلت الباحثة إلى أن من أبرز مزايا تناول أبي حيان لمسائل العموم والخصوص: قدرته على تحديد أنواع العموم والخصوص في القرآن الكريم، وربطها بأحكام فقهية مستنبطة، إلى جانب إبراز وجوه من الإعجاز البلاغي في مواضع متعددة، ما يعكس عمق منهجه واستيعابه لأبعاد النص القرآني. وأن أبا حيان لم يكن يخرج اللفظ العام عن عمومه إلى التخصيص إلا لعلل معتبرة، من أبرزها: معارضة العموم لنص قرآني أو حديث نبوي يدل على التخصيص، أو مخالفته للإجماع، أو دلالة السياق على التخصيص، أو معارضته لقواعد اللغة أو المشاهدات الحسية والواقع العملي. وتوصي الباحثة بضرورة إجراء دراسات علمية مقارنة على كتب التفسير المختلفة، بهدف تحليل قواعد العموم والخصوص وتطبيقاتها، واستجلاء أوجه الاتفاق والاختلاف بين المفسرين، بما يسهم في بناء تصور علمي دقيق عن مناهجهم في هذا الباب. Abstract: Among the most significant, beneficial, and comprehensive topics in the sciences of tafsīr and uṣūl al-fiqh is the study of ʿumūm (generality) and khuṣūṣ (specificity), as these principles enable a clear understanding of divine discourse and its intended meaning. Abū Ḥayyān al-Andalusī devoted considerable attention to these principles in his tafsīr, meticulously applying them to Qurʾānic verses and aligning them with established juristic rules, as well as with relevant prophetic aḥādīth. This study aims to elucidate Abū Ḥayyān’s methodological approach to applying the principles of generality and specificity in his tafsīr, to analyze the linguistic formulations he employed, and to examine the verses he interpreted as specified and those he maintained in their general form. The researcher adopted a descriptive, comparative, and inductive methodology, surveying Abū Ḥayyān’s tafsīr, tracing his applications of these principles, analyzing and evaluating them, and comparing his approach to that of al-Qurṭubī. The study concludes that among the most notable features of Abū Ḥayyān’s treatment of generality and specificity are his ability to precisely identify their types in the Qurʾān, to link them to derived juristic rulings, and to highlight aspects of rhetorical inimitability (iʿjāz balāghī) in various contexts—reflecting the depth and comprehensiveness of his exegetical method. Furthermore, Abū Ḥayyān refrained from departing from the general meaning of a term except for well-established reasons, most notably: conflict with a Qurʾānic verse or prophetic ḥadīth indicating specification, contravention of consensus, contextual indicators of specification, or opposition to linguistic principles, sensory evidence, or practical realities. The study recommends further comparative scholarly research on the application of generality and specificity in various works of tafsīr, with the aim of analyzing these principles and clarifying points of agreement and divergence among exegetes—thus contributing to a more precise understanding of their methodological approaches in this field. | ||||
Keywords | ||||
العموم; الخصوص; أبو حيان; البحر المحيط; التفسير- generality and specificity؛ Abū Ḥayyān؛ al-Baḥr al-Muḥīṭ in tafsīr؛ verses of generality and specificity | ||||
Statistics Article View: 46 PDF Download: 38 |
||||