التفكير الإيجابي وعلاقته بتقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة حائل | ||||
مجلَّة إبداع في الآداب والدراسات الإنسانيّة والاجتماعيّة | ||||
Volume 1, Issue 4.1, July 2025, Page 1383-1457 PDF (2.62 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/ebdaa.2025.402878.1039 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سعداء عبدالله غازي الشمري | ||||
ماجستير الآداب في الإرشاد النفسي المدرسي – جامعة حائل | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة للتعرف على مستوى التفكير الإيجابي ومستوى تقدير الذات والكشف عن العلاقة بينهما لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة حائل. استخدمت هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، ثم جمع المعلومات من خلال أداة الدراسة وهي الاستبانة. كان مجتمع الدراسة 11574 طالبة ثانوية في مدينة حائل وتم اختيار 103 طالبة كعينة للدراسة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: مستوى التفكير الإيجابي لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة حائل يساوي (3.422) أي بدرجة (مرتفعة). حيث جاء الترتيب الأول المتمثل ببعد حب التعلم والتفتح المعرفي بدرجة مرتفعة، والترتيب الثاني هو بعد تقبل الاختلاف مع الآخرين وبدرجة مرتفعة ، الترتيب الثالث هو التفاؤل والتوقع الايجابي بدرجة مرتفعة، يليه الترتيب الرابع ببعد الرضا الشخصي بدرجة متوسطة، وإلى الترتيب الأخير المتمثل ببعد تحمل المسؤولية الشخصية بدرجة متوسطة. وجاء المتوسط الحسابي العام لدرجة مستوى تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية بمدينة حائل بمقدار (3.504) أي بمستوى مرتفع. وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها: - العمل على تنمية التفكير الإيجابي لدى طالبات المرحلة الثانوية. - العمل على تنمية مستوى تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية. The study aimed to identify the level of positive thinking and the level of self-esteem among secondary school students in the city of Hail. This study used the correlational descriptive approach, and information was collected through the study tool, the questionnaire. The study population was 11574 high school students in the city of Hail and 103 female students were selected as a sample for the study. The study reached a set of results, the most important of which are: The level of positive thinking among secondary school students in the city of Hail is equal to (3.422), i.e. a (high) degree. Where the first order represented by the dimension of love of learning and cognitive openness to a high degree, and the second order is after accepting differences with others and to a high degree, the third order is optimism and positive expectation to a high degree, followed by the fourth rank after personal satisfaction with a medium degree, and to the last rank represented by the dimension of taking personal responsibility to a medium degree. The general arithmetic average of the degree of self-esteem level among secondary school students in the city of Hail was equal to (3.504), i.e. a degree (high). The study recommended a number of recommendations, the most important of which are: - Work on the development of positive thinking among secondary school students. - Work to develop the level of self-esteem of secondary school students. | ||||
Keywords | ||||
التفكير الإيجابي؛ تقدير الذات; المرحلة الثانوية | ||||
Statistics Article View: 168 PDF Download: 99 |
||||