دور علم البيانات في البحوث الاجتماعية رؤية تحليلية | ||||
المجلة العلمية بکلية الآداب | ||||
Volume 2025, Issue 59, April 2025, Page 4121-4150 PDF (1.06 MB) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/jartf.2025.284364.1811 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
محمد ابراهيم محمد مسعد الخطيب ![]() | ||||
الإنسانيات والعلوم الاجتماعية، جامعة بدر بالقاهرة | ||||
Abstract | ||||
يحاول البحث التعرف على مدى تعليم علم البيانات بأقسام علم الإجتماع بالجامعات ومعاهد الخدمة الإجتماعية. مع الكشف عن التسميات المتاحة لعلم البيانات في بأقسام علم الاجتماع. وايضا التوصل الى أهداف تدريس علم البيانات بأقسام علم الاجتماع ، إلى جانب رصد أهمية تعليم علم البيانات بأقسام علم الاجتماع. ومن هذا المنطلق استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لكونه المنهج المناسب لطبيعة الدراسة الحالية. تتمثل العينة في الدراسة الحالية من أساتذة علم الاجتماع بجامعة المنصورة ومعهد خدمة اجتماعية , ونظراً لكبر حجم مجتمع الدراسة , تم اختيار عينة عشوائية تناسبية, عبر توزيع استبيان الدراسة على اساتذة علم الاجتماع بجامعة المنصورة ومعهد خدمة اجتماعية. The research attempts to identify the extent of data science education in sociology departments at universities and social service institutes. With the disclosure of the designations available for data science in sociology departments. And also to reach the goals of teaching data science in sociology departments, in addition to monitoring the importance of teaching data science in sociology departments. From this standpoint, the researcher used the descriptive analytical method because it is the appropriate method for the nature of the current study. The sample in the current study is professors of sociology at Mansoura University and the Institute of Social Service. Given the large size of the study population, a proportional random sample was chosen, by distributing the study questionnaire to professors of sociology at Mansoura University and the Institute of Social Service. The sample amounted to 103, and the study relied on the questionnaire form as the study tool. | ||||
Keywords | ||||
دور علم البيانات; البحوث الاجتماعية; علم الاجتماع | ||||
Statistics Article View: 54 PDF Download: 16 |
||||