"تأثير التدريب المُوجه بالأداء على تمكين المقيِّمين دراسة تطبيقية على موظفي الهيئة السعودية للمقيِّمين المعتمدين (تقييم) بالمملكة العربية السعودية" | ||||
المجلة المصرية للدراسات التجارية | ||||
Volume 49, Issue 3, July 2025, Page 221-251 PDF (642.33 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/alat.2025.443506 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
نبيل الحسينى النجار1; تامر ابراهيم عشري2; عبد الله علي سعييد القحطاني3 | ||||
1أستاذ إدارة الأعمال كلية التجارة ـ جامعة المنصورة | ||||
2أستاذ ادارة الاعمال المساعد كلية التجارة – جامعة المنصورة | ||||
3كلية التجارة ـجامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
المستخلص استهدفت هذه الدراسة التعرُّف على طبيعة العلاقة بين أبعاد ومتغيرات البحث (التدريب المُوجه بالأداء وتمكين المقيِّمين: دراسة تطبيقية على موظفي الهيئة السعودية للمقيِّمين المعتمدين (تقييم) بالمملكة العربية السعودية، كما سعت الدراسة أيضًا إلى قياس تأثير أبعاد التدريب المُوجه بالأداء على أبعاد تمكين المقيِّمين، ولقد تم اختبار فروض البحث وثبت صحتها، ومن ثم قام الباحث بتقديم مجموعة من التوصيات المبنية على نتائج الدراسة الميدانية، يتضح عدم صحة الفرضية الثالثة جزئيًا، حيث تُؤثر أبعاد التدريب المُوجه بالأداء (دعم الإدارة العليا ومشاركتها، التخطيط للتدريب المُوجه بالأداء المُخطط، تأثير التدريب المُوجه لتمكين المقيِّمين) على أبعاد تمكين المقيِّمين (أداء المهام الوظيفية، الاستقلالية وحرية التصرف، الأثر والتأثير المُحقق للتمكين، المشاركة في صُنع القرارات). بالإضافة إلى مُقترحات لدراسات مستقبلية في مجال إدارة الموارد البشرية. Abstract This study aimed to identify the nature of the relationship between the dimensions and variables of the research—namely, performance-oriented training and the empowerment of assessors. It is an applied study on the employees of the Saudi Authority for Accredited Valuers (Taqeem) in the Kingdom of Saudi Arabia. The study also sought to measure the impact of performance-oriented training dimensions on the dimensions of assessor empowerment. The research hypotheses were tested and confirmed. Accordingly, the researcher provided a set of recommendations based on the results of the field study. The third hypothesis was found to be partially invalid, as the dimensions of performance-oriented training (such as top management support and participation, planning for performance-oriented training, and the impact of training aimed at empowering assessors) influence the dimensions of assessor empowerment (job task performance, autonomy and discretion, the realized impact of empowerment, and participation in decision-making).Additionally, suggestions for future research in the field of human resource management were provided. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: التدريب المُوجه بالأداء; الجدارات القيادية. Keywords: Performance-oriented training؛ leadership competencies | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 41 PDF Download: 31 |
||||