التراخي التنظيمي لدى معلمي المدارس الابتدائية في مدينة رهط من وجهة نظر مديريهم: دراسة نوعية | ||||
أركايفيا مجلة العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية والترجمة | ||||
Volume 1, Issue 1, July 2025, Page 183-200 PDF (633.92 K) | ||||
Document Type: البحوث والدِّراسات. | ||||
DOI: 10.21608/arciv.2025.406596.1012 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
Nabil jondi ![]() ![]() | ||||
جامعة الخليل - فلسطين | ||||
Abstract | ||||
This study aimed to identify indicators of organizational slack among teachers in the city of Rahat from the perspective of school principals. To achieve this, a qualitative methodology was employed. Data were collected through semi-structured interviews with fourteen principals working in elementary schools in the Negev region. Theoretical saturation was reached by continuing interviewing until no new responses were gained. Grounded theory principles were used to analyze the data through open, axial, and selective coding. The validity of the interview protocol and the reliability of the analysis were ensured, as well as the Hebron University IRB approval was confirmed. The findings revealed four indicators of organizational slack: lack of punctuality in adhering to work schedules, procrastination in task completion, passivity in workplace interactions, and a lack of accountability. The study recommended strengthening administrative support by providing professional development opportunities, improving the work environment, offering incentives, enhancing communication, addressing personal factors through training programs, and improving external conditions by providing psychological support and job security. سعت هذه الدراسة التعرف على مظاهر التراخي التنظيمي لدى المعلمين والمعلمات في مدينة رهط من وجهة نظر المديرين والمديرات، ولهذه الغاية استخدم المنهج النوعي لملاءمته لطبيعة الدراسة، إذ جمعت البيانات من خلال مقابلات شبه المقننة مع أربعة عشر مدير ومديرة يعملون في المدارس الابتدائية في منطقة النقب، تم الوصول للتشبع النظري من خلال متابعة المقابلات حتى الوصول لعدم وجود استجابات جديدة، واستخدمت مبادئ النظرية المجذرة في تحليل البيانات من خلال الترميز المفتوح، والمحوري، والانتقائي، وأمكن التحقق من صدق بروتوكول المقابلة، وثبات التحليل، بالإضافة لموافقة لجنة أخلاقية البحث العلمي في جامعة الخليل. أسفرت النتائج عن أربعة مظاهر للتراخي التنظيمي هي: ضعف احترام مواعيد العمل، المماطلة في إنجاز المهام، السلبية في التفاعلات أثناء العمل، وضعف تحمل المسؤولية. وأوصت الدراسة بتعزيز الدعم الإداري من خلال توفير فرص التطوير المهني، وتحسين بيئة العمل، وتقديم الحوافز، وتعزيز التواصل، ومعالجة العوامل الشخصية ببرامج تدريبية، وتحسين الظروف الخارجية بالدعم النفسي والأمن الوظيفي. الكلمات المفتاحية: التراخي التنظيمي، المعلمين والمعلمات، مديرو المدارس الابتدائية، مدينة رهط. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: التراخي التنظيمي; المعلمين والمعلمات; مديرو المدارس الابتدائية; مدينة رهط | ||||
Statistics Article View: 43 PDF Download: 147 |
||||