عرفانيَّةُ الجسدِ الأنثويِّ في ديوان "لا سواها" لمختار عيسى "دراسةٌ سيميائيَّةٌ" Body in the Poetry Collection "None but Her" by Mokhtar Issa A Semiotic Study | ||||
المجلة العلمية بکلية الآداب | ||||
Volume 2025, Issue 59, April 2025, Page 4151-4190 PDF (2.1 MB) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/jartf.2025.390340.2329 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ابتسام سيد أحمد حسن أبو رزق ![]() | ||||
كلية الآداب جامعة بنها | ||||
Abstract | ||||
يركِّزُ هذا البحثُ الموسومُ بـ "عرفانيَّةِ الجسدِ الأنثويِّ في ديوان لا سواها لمختار عيسى" على سيمياءِ الجسدِ من المنظورِ الصوفيِّ. ولا ريبَ أنَّ هذا الشاعرَ من شعراءِ العربيَّةِ المعاصرين، ومن الحداثيِّين المُجدِّدين في شكلِ القصيدةِ، المتأثِّرين بالفلسفةِ الصوفيَّةِ، ولا سيَّما التَّصوُّرَ العرفانيَّ، الذي قدَّم الأنثى بوصفِها تجلِّيًا للحقيقةِ الروحيَّةِ المُطلقةِ، ورمزًا للفناءِ الرُّوحيِّ، والانتقالِ من العذابِ إلى النَّعيم. هذا التَّصوُّرُ حوَّل الأنثى إلى علامةٍ تحملُ معانيَ فلسفيَّةً وروحيَّةً تتعلَّقُ بالتَّجربةِ الصوفيَّةِ، التي تتجاوزُ الحواسَّ، وتولِّي وجهَها نحو اللامتناهي. وقد اقتضتْ طبيعةُ الدراسةِ تطبيقَ المنهجِ السيميائيِّ، الذي تُعدُّ العلامةُ أحدَ أشكالِه المركزيَّة؛ إذ هو عمليَّةٌ تأويليَّةٌ متكاملةٌ تتضمَّن الأيقونَ، والمُؤشِّرَ، والرَّمزَ. وبناءً على هذا الفهمِ، يُقدِّمُ ديوانُ لا سواها نصًّا مفتوحًا للتَّأويلِ اللامتناهي، حيث يتفاعلُ المتلقِّي مع النَّصِّ من خلالِ سلسلةٍ من العلاماتِ التي تقودُ إلى فَهْمٍ أعمقَ لرمزيَّةِ الأنثى وتجَلِّياتِها في عالمِ الشِّعرِ. وتُعدُّ السيميائيَّةُ المنهجَ الأمثلَ لهذا النَّوعِ من التَّحليلِ، لكونِها تدرسُ العلاماتِ في سياقاتِها المختلفةِ، بدءًا من العلاقةِ الثنائيَّةِ عند دي سوسير، ومرورًا بالنَّمطِ الثُّلاثيِّ عند بيرس. وقد أُفرِدَ لهذا المنهجِ التنظيريِّ المبحثُ الأوَّلُ من الدِّراسة، وعُنوِنَ بـ (العلامةِ والنَّسقِ العرفانيِّ)، وأُردِفَ بالمبحثِ الثَّاني، المعنونِ بـ (عرفانيَّةِ الجسدِ الأنثويِّ في ديوان لا سواها)، وخُتِمَتِ الدِّراسةُ بخاتمةٍ تضمَّنتْ أبرزَ نتائجِها. This research, entitled “The Gnostic Dimension of the Female Body in the Poetry Collection La Sawāhā by Mokhtar Issa”, focuses on the semiotics of the body from a Sufi perspective. Undoubtedly, Mokhtar Issa is one of the contemporary Arab poets and a modernist renovator of poetic form, influenced by Sufi philosophy—particularly the Gnostic conception that presents the woman as a manifestation of the absolute spiritual truth and a symbol of mystical annihilation and the transition from torment to bliss. This conception transforms the woman into a sign laden with philosophical and spiritual meanings associated with the Sufi experience, which transcends the senses and turns toward the infinite. The nature of the study necessitated the application of the semiotic approach, wherein the sign is one of its central elements—an interpretive process that encompasses the icon, the index, and the symbol. Based on this understanding, La Sawāhā offers an open text for infinite interpretation, in which the reader interacts with the text through a chain of signs that guide toward a deeper understanding of the symbolism and manifestations of the feminine in the poetic realm. Semiotics is considered the most appropriate method for this type of analysis, as it studies signs within their various contexts, starting from Saussure’s dyadic model to Peirce’s triadic model. The first chapter of this theoretical framework is dedicated to this approach under the title “The Sign and the Gnostic System”, followed by the second chapter titled “The Gnostic Dimension of the Female Body in La Sawāhā*, and the study concludes with a summary of its main findings. Ultimately, this research proposes an alternative analysis of the image of the woman, presenting her as more than a mere physical or emotional being, but rather as a spiritual symbol and a divine manifestation—thus reinforcing the significance of semiotic analysis in understanding this multifaceted symbolism. | ||||
Keywords | ||||
السيمياء؛ العلامة؛ العرفانيَّة؛ مختار عيسى؛ الرمز :Semiotics; Sign; Gnosticism; Mokhtar Issa; Symbol | ||||
Statistics Article View: 52 PDF Download: 22 |
||||