تمثّل الذات والآخر في تخليص الإبريز في تلخيص باريز لرفاعة الطهطاوي من منظور ما بعد الاستعمار | ||||
مجلة کلية اللغة العربية بالقاهرة | ||||
Volume 46, Issue 1, June 2025, Page 363-394 PDF (2.07 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jflc.2025.447777 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
حسين وليد حسين أبو الفرج ![]() | ||||
كلية الآداب و العلوم الإنسانية، جامعة الملك عبد العزيز، جدة، المملكة العربية السعودية. | ||||
Abstract | ||||
يتغيا هذا البحث دراسةَ تمثل الذات والآخر في كتاب تخليص الإبريز في تلخيص باريز لرفاعة رافع الطهطاوي من منظور ما بعد الاستعمار، بوصف هذا النص يمثل أحد النصوص العربية الحديثة التي رصدت الصدمة الحضارية بين الشرق المسلم والغرب الأوروبي. ويسعى البحث إلى الإجابة عن سؤال رئيس، وهو: كيف صاغ الطهطاوي صورة الذات العربية في مقابل الآخر الأوروبي، وكيف تَمثّل صورة الآخر في ظل ازدواجية الإعجاب والمقاومة؟ وقد انطلق البحث من فرضية مؤداها أن الطهطاوي، مع إعجابه الظاهري بالحداثة الفرنسية، إلا أنه كان ينطلق من أصول ثقافية وحضارية مكنته من تفكيك خطاب الآخر فى كثير من مواطن كتابه إذ كان يحرص على تقديم خطاب مزدوج يجمع بين الإعجاب بالإنجاز الأوروبي والرغبة في الحفاظ على الخصوصية الحضارية للذات العربية الإسلامية. اعتمد البحث على منهجية تحليلية وصفية من خلال مجموعة من المرتكزات، نحو: التمثيل، وثنائية المركز والهامش، في ضوء علاقة الهيمنة الثقافية بين الشرق والغرب. وتناول البحث المحاور التالية: تحليل خطاب رفاعة الطهطاوي وطبيعة التناول لصورة الآخر الفرنسي، ، ثم كانت المقارنة بين نصه ونص أحد الرحالة الفرنسيين، ليتبين الباحث طبيعة الذات والآخر التى هى من أهم مرتكزات ما بعد الاستعمار. وقد خلصت الدراسة إلى أن الطهطاوي لم يكن ناقلًا للحداثة الغربية فحسب، بل مارس نوعًا من المقاومة الثقافية الناعمة إذ سعى- فى خطابه- إلى تأصيل أنموذج إصلاحي عربي حديث لا ينفصل عن جذوره الحضارية. إذ أوضح البحث كيف حافظ الطهطاوي في نصّه على مركزية الذات العربية، بوعيه بالهوية الإسلامية والانتماء الوطني، في مقابل مركزية الآخر الأوروبي الذي مثّله خطاب الرحالة (فولني) The representation of the self and the other in "The Purification of the Gold" in the summary of Paris by Rifa'a al-Tahtawi from a post-colonial perspective This study aims to examine the representation of Self and Other in Takhlīṣ al-Ibrīz fī Talkhīṣ Bārīz by Rifāʿa Rāfiʿ al-Ṭahṭāwī through the lens of Postcolonial Theory, considering this text as one of the earliest modern Arabic works to capture the civilizational shock resulting from the encounter between the Muslim East and the European West. The research seeks to answer a central question: How did al-Ṭahṭāwī construct the image of the Arab self in contrast to the European other? And how did he represent the Other within the tension between admiration and resistance. The study proceeds from the hypothesis that, despite his apparent admiration for French modernity, al-Ṭahṭāwī’s discourse was rooted in a deep cultural and civilizational consciousness that enabled him to deconstruct the discourse of the Other throughout his work. He carefully crafted A dual discourse that combined appreciation for European achievements with a firm commitment to the preservation of Arab-Islamic cultural identity. The research adopts a descriptive-analytical methodology, drawing on key concepts from postcolonial studies such as representation, and the center-periphery dichotomy, within the broader context of cultural hegemony between East and West. The study focuses on analyzing al-Ṭahṭāwī’s depiction of the French Other, followed by a comparative reading between his text and that of the French traveler (Volney), to highlight the dynamics of Self and Other as a core concern of postcolonial critique. The study concludes that al-Ṭahṭāwī was not merely a transmitter of Western modernity but engaged in a form of soft cultural resistance, seeking through his discourse to establish a modern Arab reformist model rooted in it’s authentic civilizational heritage. The research further demonstrates how al-Ṭahṭāwī maintained the centrality of the Arab self through his adherence to Islamic identity and national belonging, in contrast to the European Other as represented in Volney’s orientalist nnarrative | ||||
Keywords | ||||
الطهطاوي; التمثيل; الاستعمار; المركز; الهامش; الهيمنة الثقافية; الاستشراق; الحداثة; الهوية; الإصلاح | ||||
Statistics Article View: 24 PDF Download: 15 |
||||