التلقـي الرقمـي المتكامـل: بين مـدرسـة كـونستانـس ونظـريات الوسـائـط الجـديـدة وتحـديات الأدب التفاعلـي العـربـي Integrated Digital Reception: Between The Konstanz School, New Media Theories And The Challenges Of Arabic Interactive Literature | ||
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط | ||
Volume 44, Issue 2, August 2025, Pages 881-945 PDF (762.62 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jfla.2025.406026.1639 | ||
Author | ||
سهام معيض آل فاضل الوادعي* | ||
قسم اللغة العربية، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة الملك خالد، العسير، أبها، المملكة العربية السعودية. | ||
Abstract | ||
يتناول هذا البحث، المعنون بـ "التلقي الرقمي المتكامل: إسهامات مدرسة كونستانس ونظريات الوسائط الجديدة" في فهم تحديات الأدب التفاعلي العربي، إشكالية مركزية تتمثل في عجز الأطر النقدية التقليدية عن استيعاب تعقيدات التلقي في الأدب الرقمي التفاعلي، خاصة في السياق العربي الذي يواجه تحديات تقنية وبنيوية تحول دون استثمار الإمكانيات الكاملة لهذا الفن.يهدف البحث إلى صياغة إطار نظري شامل، يُعرف بـ "التلقي الرقمي المتكامل"، يمزج بين رؤى مدرسة كونستانس (ياوس وإيزر) ونظريات الوسائط الجديدة (لاندو، آرسيث، هايلز)، لتجاوز الثنائية التقليدية بين النص والمتلقي نحو ديناميكيات لا خطية وتشعبية. كما يسعى إلى تحليل تجليات هذا الإطار في النصوص الرقمية، مع رصد العوائق التي تحد من تطور الأدب التفاعلي العربي.يتبنى البحث منهجًا تحليليًا مقارنًا، مدعومًا برؤية تاريخية، لتفكيك آليات التلقي الرقمي عبر دراسة نصوص عربية وغربية، يقوم الإطار المقترح على ثلاثة محاور: أفق التوقع الرقمي، الذي يعيد صياغة توقعات المتلقي لتشمل الأبعاد التقنية والجمالية؛ القارئ المشارك، الذي يصبح فاعلاً ماديًا في تشكيل السرد؛ والتوازن بين السلطات، الذي يفحص التوتر بين حرية المتلقي وقيود الخوارزميات.تُظهر النتائج أن النصوص الرقمية تكشف عن هذه المحاور، لكن الأدب العربي يعاني من ضعف البنية التحتية الرقمية ونقص الكفاءات التقنية، مما يحد من تفاعلية المتلقي، ويوصي البحث باعتماد الإطار كنموذج نقدي معاصر، وتعزيز إنتاج النصوص التفاعلية، وتدريب القراء والنقاد على المهارات الرقمية، ودعم الثقافة الرقمية لتمكين الأدب التفاعلي عربيًا. This study, titled "Integrated Digital Reception: Between the Konstanz School, New Media Theories, and the Challenges of Arabic Interactive Literature," addresses a fundamental issue: the inadequacy of traditional critical frameworks in grasping the complexities of reception in interactive digital literature, particularly in the Arab context, which faces structural and technical challenges.The study aims to construct a comprehensive theoretical framework termed "Integrated Digital Reception," integrating insights from the Konstanz School (Jauss and Iser) with new media theories (Landow, Aarseth, Hayles) to transcend the conventional text-reader dichotomy toward non-linear, interactive dynamics. It also seeks to analyze the manifestations of this framework in digital texts and identify obstacles hindering the development of Arabic interactive literature.Adopting a comparative analytical methodology supported by a historical perspective, the study deconstructs the mechanisms of digital reception through an examination of Arabic and Western digital texts. The proposed framework rests on three core components: "digital horizon of expectations," which redefines the reader's anticipations to encompass technical and aesthetic dimensions; "participatory reader," who becomes a material agent in shaping the narrative; and "balance of authorities," which examines the tension between the reader's freedom and algorithmic constraints.The findings reveal that digital texts manifest these components, yet Arabic literature suffers from weak digital infrastructure and limited technical competencies, restricting reader interactivity. The study recommends adopting the framework as a modern critical tool, promoting the production of interactive texts, training readers and critics in digital skills, and fostering digital culture to empower interactive literature in the Arab world. | ||
Keywords | ||
التلقي الرقمي; الأدب التفاعلي; مدرسة كونستانس; الوسائط الجديدة; أفق التوقع; القارئ المشارك; الأدب العربي الرقمي; اللاخطية; التشعب. Digita؛ Interactive Literature؛ Konstanz School؛ New Media Theories؛ Horizon Of Expectations؛ Participatory Reader؛ Arabic Digital Literature؛ Non-Linearity؛ Hypertextuality | ||
References | ||
المراجع:
المراجع العربية:
المراجع الإنجليزية:
الروابط الإلكترونية:
| ||
Statistics Article View: 24 PDF Download: 18 |