دور الإدارة المدرسية في تنمية ثقافة ريادة الأعمال لدى طلاب المدارس المتوسطة في محافظة الأحمدي بدولة الكويت | ||||
مجلة تطوير الأداء الجامعى | ||||
Volume 31, Issue 1 - Serial Number 44, July 2025, Page 148-174 PDF (1.16 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jpud.2025.353141.1276 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
زينب وحيد عايد العنزي ![]() | ||||
1كلية التربية - جامعة المنصورة | ||||
2أستاذ أصول التربية المساعد کليه التربية جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
المستخلص هدف البحث الحالي إلى الكشف عن متطلبات تفعيل دور الإدارة المدرسية في تنمية ثقافة ريادة الأعمال لدى طلاب المدارس المتوسطة في محافظة الأحمدي بدولة الكويت، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي، وتم إعداد استبانة من (4) محاور، الأول: الإطار المفاهيمي لريادة الأعمال، الثاني: دور الإدارة المدرسية في تنمية ثقافة ريادة الأعمال لدي طلاب المدارس المتوسطة في محافظة الأحمدي بدولة الكويت، والثالث: معوقات تنمية ثقافة ريادة الأعمال لدي طلاب المدارس المتوسطة في محافظة الأحمدي بدولة الكويت، والرابع: متطلبات تحقيق دور الإدارة المدرسية في تنمية ثقافة ريادة الأعمال، وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج منها:(1) اختلاف في رؤية الإطار المفاهيمي لريادة الأعمال بين المدير والمعلم يرجع إلي دور كل منهما في العملية التعليمية، (2)اختلاف رؤية المدير عن رؤية المعلم حول دور الإدارة المدرسية في تنمية ثقافة ريادة الأعمال في المدرسة، فالمدير يرى ريادة الأعمال كجزء من استراتيجية المدرسة العامة ويهتم بالجوانب الإدارية والتنظيمية، بينما المعلم يركز على التفاعل المباشر مع الطلاب وتنمية مهاراتهم الشخصية وتطبيق المفاهيم التعليمية بشكل عملي. (3) معوقات تنمية ثقافة ريادة الأعمال في المدارس يمكن أن تكون متعددة ومترابطة، قد تكون إدارية، تربوية، أو مجتمعية، (4) تنمية ثقافة ريادة الأعمال لدى طلاب المدارس هي عملية متعددة الأبعاد تتطلب جهودًا منسقة من المدرسة، المعلمين، المجتمع المحلي، والقطاع الحكومي لتطوير هذه الثقافة، لذا يجب توافر مجموعة من المتطلبات الأساسية التي تساهم في خلق بيئة تعليمية ملهمة تشجع الطلاب على التفكير الريادي، الابتكار، والعمل المستقل. الكلمات المفتاحية: الإدارة المدرسية -ثقافة ريادة الأعمال. Abstract The current research aims to reveal the requirements for activating the role of school administration in developing the culture of entrepreneurship among middle school students in Ahmadi Governorate in the State of Kuwait. To achieve the research objectives, the descriptive approach was used, and a questionnaire was prepared from (4) axes: the first: the conceptual framework of entrepreneurship, the second: the role of school administration in developing the culture of entrepreneurship among middle school students in Ahmadi Governorate in the State of Kuwait, the third: obstacles to developing the culture of entrepreneurship among middle school students in Ahmadi Governorate in the State of Kuwait, and the fourth: requirements for achieving the role of school administration in developing the culture of entrepreneurship. The study reached many results, including: (1) a difference in the vision of the conceptual framework of entrepreneurship between the principal and the teacher due to the role of each in the educational process, (2) the difference between the principal's vision and the teacher's vision regarding the role of school administration in developing the culture of entrepreneurship in the school, as the principal sees entrepreneurship as part of the general school strategy and is interested in administrative and organizational aspects, while the teacher focuses on direct interaction with students, developing their personal skills, and applying educational concepts in a practical way. (3) Obstacles to developing an entrepreneurial culture in schools can be multiple and interconnected, and may be administrative, educational, or societal. (4) Developing an entrepreneurial culture among school students is a multidimensional process that requires coordinated efforts from the school, teachers, the local community, and the government sector to develop this culture. Therefore, a set of basic requirements must be available that contribute to creating an inspiring educational environment that encourages students to think entrepreneurially, innovate, and work independently. Keywords: School administration - entrepreneurial culture. | ||||
Keywords | ||||
الإدارة المدرسية; ثقافة ريادة الأعمال; طلاب المدارس المتوسطة في محافظة الأحمدي بدولة الكويت | ||||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 1 |
||||