فعالية المناخ المدرسى فى ضوء متطلبات تنمية وعى المعلمين بمدارس التعليم قبل الجامعى بالدستور الاخلاقى لمهنة التدريس | ||||
مجلة تطوير الأداء الجامعى | ||||
Volume 31, Issue 1 - Serial Number 44, July 2025, Page 265-298 PDF (1.15 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jpud.2025.347766.1268 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
نوف محسن سعيد العرفج العرفج ![]() ![]() ![]() | ||||
1كلية التربية- جامعة المنصورة | ||||
2قسم اصول التربية کلية التربية جامعة المنصورة | ||||
3أستاذ أصول التربية المساعد کليه التربية جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
ملخص الدراسة هدفت الدراسة الى التعرف عن التأصيل النظرى وقواعد الممارسة للدستور الأخلاقي لمهنة التدريس ، ووضع التصور المقترح الذى يمكن من خلاله تحسين فعاليات المناخ المدرسى فى ضوء متطلبات تنمية وعى المعلمين بمدارس التعليم قبل الجامعى بالدستور الاخلاقى لمهنة التدريس ، وأستخدمت منهج البحث الوصفى التحليلى ، وتوصلت إلى أنه بتحقيق متطلبات تنمية وعى المعلمين بمدارس التعليم قبل الجامعى بالدستور الاخلاقى لمهنة التدريس ينعكس ذلك على فعاليات المناخ المدرسى ، وبالتالى يتحقق كل مما يلى : القدرة على حل المشكلات والمساعدة على ابتكار الحلول لتطبيقها أو تنفيذها وتقييمها ، والاتصالات الفاعلة وفهم المشاعر والأفكار الصريحة والمنفتحة والأمينة ، والاندماج أو المشاركة في صنع القرار والاستفادة من التنوع في نماذج صنع القرار ، والقدرة على التخطيط للمستقبل والتعديلات المرغوبة في برامج المدرسة وخدماتها ، والاستقلالية مع المسئولية والتوازن بين الحرية والسيطرة والتحكم في المشاعر. Abstract The study aimed to identify the theoretical rooting and rules of practice of the ethical constitution of the teaching profession, and to develop the proposed perception through which the activities of the school climate can be improved in light of the requirements of developing teachers' awareness of pre-university education schools of the ethical constitution of the teaching profession, and used the descriptive analytical research methodology, and concluded that by achieving the requirements of developing teachers' awareness of pre-university education schools with the ethical constitution of the teaching profession, this is reflected in the activities of the school climate, and thus each of the following is achieved: Ability to solve problems and help devise solutions for application or implementation and evaluation, effective communication and understanding of frank, open and honest feelings and ideas, integration or participation in decision-making and benefit from diversity in decision-making models, ability to plan ahead and desired adjustments in school programs and services, autonomy with responsibility and balance between freedom, control and control of emotions | ||||
Keywords | ||||
المناخ المدرسى; لمعلمين بمدارس التعليم قبل الجامعى; الدستور الاخلاقى لمهنة التدريس | ||||
Statistics Article View: 4 PDF Download: 1 |
||||