..فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في خفض التنمر لدى أطفال الروضة .. | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 129, Issue 2, January 2025, Page 499-523 PDF (695.47 K) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.448202 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
خلود حسن عبد الرزاق القطان | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث: استهدفت البحث الحالي التحقق من فعالية برنامج قائم على الإرشاد المعرفي السلوكي في خفض التنمر لدى أطفال الروضة بدولة الكويت، وتكونت عينة الدراسة من عدد (20) طفلًا وطفلة من أطفال الروضة بالمجموعة التجريبية، وعدد (20) طفلًا وطفلة بالمجموعة الضابطة، وتم قياس التنمر قبل وبعد تطبيق البرنامج التجريبي وكذلك تم تطبيق المقياس تتبعيًا (بعد مرور شهرًا على التطبيق البعدي)، وأشارت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي حيث وُجدت فروقًا ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس التنمر لصالح المجموعة التجريبية، كما وُجدت فروقًا ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمقياس التنمر لصالح القياس القبلي، ولكن لم توجد فروقًا ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس التنمر. الكلمات المفتاحية: الإرشاد المعرفي السلوكي، التنمر، أطفال الروضة. Abstract: The current study aimed to investigate the effectiveness of a program based on cognitive-behavioral counseling in reducing bullying among kindergarten children. The study sample consisted of 20 children in the experimental group and 20 children in the control group. Bullying was measured before and after the implementation of the experimental program, as well as follow-up measurements (one month after the post-test). The study results indicated the effectiveness of the cognitive-behavioral counseling program, as statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental and control groups' scores on the post-test of the bullying scale, favoring the experimental group. Additionally, statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental group's scores on the pre-test and post-test of the bullying scale, favoring the pre-test. However, no statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental group's scores on the post-test and the follow-up test of the bullying scale. Keywords: Cognitive-behavioral counseling, bullying, kindergarten children | ||||
Keywords | ||||
..فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في خفض; التنمر لدى أطفال الروضة | ||||
Statistics Article View: 1 |
||||