...استخدام إستراتيجيّة شكل البيت الدائريّ في تدريس الرياضيَّات لتنمية الذكاء البصريّ المكانيّ لدى تلاميذ المرحلة الإعداديَّة.... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 129, Issue 2, January 2025, Page 625-653 PDF (774.18 K) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.448226 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
روان طه طلعت طه | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى قياس فاعليَّة استخدام إستراتيجيّة شكل البيت الدائريّ في تدريس الرياضيَّات لتنمية الذكاء البصريّ المكانيّ وبعض مهارات عادات العقل لدى تلاميذ المرحلة الإعداديَّة، وتكوَّنت عينة البحث من (70) طالبة من مدرستي (العروبة والملك فيصل الإعداديَّة بنات) التابعة لمحافظة الدقهليَّة بمدينة السنبلاوين، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين (ضابطة وتجريبيّة)، لتحقيق هدف البحث قامت الباحثة بإعداد اختبار الذكاء البصريّ المكانيّ لطالبات الصف الثاني الإعداديّ ومقياس لعادات العقل لطالبات الصف الثاني الإعداديّ ولتدريس مادة الرياضيَّات باستخدام إستراتيجيّة شكل البيت الدائريّ أعدت الباحثة دليل المعلم وكراسة أنشطة للطالبات وتوصلت للنتائج الآتية:- يوجد فرق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبيّة والضابطة في التطبيق البعديّ لاختبار الذكاء البصريّ المكانيّ لصالح المجموعة التجريبيّة. يوجد فرق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبيّة في التطبيق القبليّ والبعديّ لاختبار الذكاء البصريّ المكانيّ لصالح التطبيق البعديّ. وتشير هذه النتائج إلى فاعليَّة استخدام إستراتيجيّة شكل البيت الدائريّ في تنمية الذكاء البصريّ المكانيّ في مقررات مناهج الرياضيَّات لما لها من تأثير إيجابيّ في تنمية الذكاء البصريّ المكانيّ لدى التلاميذ وإكسابهم المفاهيم وربط المعلومات ببعض وسهولة تذكرها. الكلمات المفتاحيَّة: إستراتيجيّة شكل البيت الدائريّ - اختبار الذكاء البصريّ المكانيّ - عادات العقل - المرحلة الإعداديَّة. Abstract The aim of the current research is to measure the effectiveness of Using the circle house Shape Strategy in Teaching Mathematics to Develop Preparatory Stage Students, Visual / Spatial Intelligence and some Habits of Mind. The research sample consisted of (70) students from (Alorrouba and Elmalek Faisal Preparatory School) affiliated with Dakahlia Governorate, Sinbillawain city, they were divided into two groups (control and experimental), and to achieve the goal of the research, the researcher prepared: a test of Visual Spatial intelligence and scale of Habits of mind for female Preparatory school students and prepared Teacher's Guide and an activity booklet to teach mathematics by circle house Shape Strategy and reached the following results: There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the female students of the control and experimental groups in the post application in a test of Visual Spatial intelligence in favor of experimental groups. There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the female students of the experimental groups in the pre and post application in a test of Visual Spatial intelligence in favor of post application. These results indicate the effectiveness of using the circular house shape strategy in developing visual-spatial intelligence in mathematics curricula because of its positive impact on developing students’ visual-spatial intelligence and providing them with concepts, linking information together, and making it easy to remember. Keywords: The circle house Shape Strategy - Visual / Spatial Intelligence - Habits of Mind - Preparatory Stage. | ||||
Keywords | ||||
...استخدام إستراتيجيّة شكل البيت الدائريّ في تدريس الرياضيَّات لتنمية الذكاء البصريّ المكانيّ لدى تلاميذ المرحلة الإعداديَّة.. | ||||
Statistics Article View: 1 |
||||